Iranian Agriculture News Agency

نماینده مجلس در جریان بازدید از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)؛

کشاورزی باید جزء مشاغل سخت اعلام شود/ گلایه از سکوت رسانه‌ها در برابر روستاشناسی

در حالی که بسیاری از مشاغل نظیر غسال‌گری، پرستاری، معلمی و بسیاری از اصناف دیگر جزء مشاغل سخت تعریف شده‌اند، کشاورزی با درآمد پایین، کار یدی بالا و الزام حضور در شرایط طاقت‌فرسایی دمایی و گردوغبار جزء مشاغل سخت نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ساعتی پیش در بازدید از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: کشاورزی از مشاغل پرزحمت و مهم در حوزه اقتصادی است، در حالی که تأمین غذای 77 میلیون نفر جمعیت با کشاورزان است و آنان ناگزیر به تلاش شبانه‌روزی برای تأمین معیشت خود هستند،این درحالی است که در کمال ناباوری، این شغل جزء مشاغل سخت نیست.

عباس پاپی‌زاده بالنگان افزود: بسیاری از مشاغل مطرح‌شده در فهرست مشاغل سخت، توانسته‌اند از سقف 20 سال فعالیت استفاده کرده و با استفاده از حقوق بازنشستگی، روزگار راحت‌تری بگذرانند، این در حالی است که کشاورزان ناگزیرند تا سن 80 سالگی برای تأمین معاش خود فعالیت کنند.

وی با اشاره به بیمه تأمین اجتماعی خانوار خاطرنشان کرد: بیمه تأمین اجتماعی کشاورزان و خانواده آنها از مهم‌ترین ابزارهای حمایتی است که می‌تواند جاذبه‌های لازم را برای کشاورزان و جوانان روستایی فراهم کند.

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تأمین سرمایه مورد نیاز برای توسعه انواع بیمه، ازجمله مهم‌ترین تکالیفی است که می‌تواند در بودجه‌نویسی دولت‌ها مورد تأکید قرار گیرد.

پاپی‌زاده در ادامه این نشست با اشاره به وضعیت آمار و ارقام غیرشفاف در بخش کشاورزی تصریح کرد: آمار شفافی در زیربخش‌های مختلف کشاورزی وجود ندارد که باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

وی یادآور شد: تولید 118 میلیون تنی محصولات کشاورزی با جمعیت 77 میلیون نفری و واردات 24 میلیون تنی ازجمله تناقض هایی است که نشان‌دهنده عدم شفافیت لازم در حوزه تولید کالا است.

خبری از تأسیس شبکه کشاورز نیست

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، نبود تعدد رسانه‌های مقتدر در بخش کشاورزی را یکی از مشکلات توصیف کرد و اظهار داشت: برای اثرگذاری و احراز عزم ملی برای تقویت حوزه تولید، داشتن تریبون‌های متعدد در این بخش ضروری است.

پاپی‌زاده تأکید کرد: در حالی که سال‌ها از تصویب قانون افزایش بهره‌وری و تشکیل شبکه کشاورز می‌گذرد، هنوز رئیس سازمان صداوسیما به‌رغم برگزاری جلسات متعدد و مذاکرات نمایندگان، اقدامی برای تأسیس و راه‌اندازی شبکه کشاورز نکرده است.

وی همچنین گفت: بی‌اعتنایی صداوسیما به تشکیل این شبکه در حالی صورت می‌گیرد که با داشتن بخش تلویزیونی در وزارت جهاد کشاورزی، زیربخش‌های تعمیم برنامه برای راه‌اندازی یک شبکه وجود دارد و نیازی به شروع فعالیت از حوزه صفر نیست.

پاپی‌زاده در ادامه افزود: از سوی دیگر برنامه‌هایی که تحت عنوان کشاورزی هم‌اکنون در حال نمایش هستند، دربرگیرنده شأن و جایگاه بخش کشاورزی نیستند و به مثابه برنامه‌های پیش پاافتاده، صرفاً برای پر کردن فهرست برنامه‌های کشاورزی تدوین شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: کشاورززاده باید به شغل خود و روستایی بودنش مفتخر باشد، این در حالی است که صداوسیما اکنون با پخش برنامه‌هایی نظیر مستقیم‌آبادی و ملات‌آبادی عملاً از جذابیت‌های شغل روستایی می‌کاهد و آن را به‌عنوان شغل پیش پا افتاده با حداقل درآمد معرفی می‌کند.

جایگاه گردشگری روستایی کجاست؟

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حالی که بسیاری از روستاهای ایران دارای مشخصات قابل توجه جذب گردشگری هستند، به‌جز معرفی روستای ابیانه و ماسوله معرفی سایر روستاها به فراموشی سپرده شده است.

پاپی‌زاده تصریح کرد: یکی از مدخل‌های جذب سرمایه و ارزآوری، گردشگری است؛ با این وجود صداوسیما و رسانه‌ها به‌عنوان سخنگویان جاذبه‌های گردشگری در برابر روستاشناسی مهر سکوت به لب زدند.

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-920804-03_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید