Iranian Agriculture News Agency

200هزار دستگاه مکانیزه جایگزین ادوات کشاورزی فرسوده می شود

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه 200هزار دستگاه مکانیزه تا پایان این برنامه باید جایگزین ادوات کشاورزی فرسوده کشور شود.

به گزارش ایرنا ، دکتر ˈکامبیز عباسیˈ عصر امروز در حاشیه مراسم افتتاح چهارمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی در استان قزوین فناوری نوین را رویکرد سوم توسعه مکانیزاسیون دانست و افزود: امروزه نمی توان با روش های 20 سال پیش اقدام به تولید محصول کرد و باید در روش های کاشت، داشت و برداشت تجدید نظر شود.

وی اظهار داشت : آمار وزارت جهاد کشاورزی نشان می دهد در حال حاضر فقط 50 درصد ماشین آلات کشاورزی در طول دوره عمر مفید هستند و نیمی دیگر فرسوده هستند که نیازمند نوسازی می باشند.

عباسی خاطر نشان کرد: مکانیزاسیون کشاورزی نوعی رویکرد است که موجب تبدیل و گذار از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی را فراهم می سازد.

به گفته وی، صنعت ماشین های کشاورزی باید بیشتر مورد حمایت قرار گیرد.

عباسی نخستین گام برای توسعه تجهیزات کشاورزی را دستور وزیر جهاد کشاورزی برای تشکیل کار گروه مکانیزاسیون کشاورزی با رویکرد رفع محدودیت ها و موانع ارتقای بخش کشاورزی عنوان کرد.

وی افزود: از آنجا که بیشتر ادوات مکانیزه در کشور فرسوده است، نیاز است تا این ناوگان نوسازی شود بر این اساس توسعه استانداردسازی ماشین آلات کشاورزی در دستور کار این کارگروه قرار گرفت.

عباسی ادامه داد: برای نخستین بار و با تاکید وزیر جهاد کشاورزی و همکاری بانک کشاورزی خط اعتباری ویژه ای برای خرید ماشین آلات کشاورزی در نظر گرفته شده است.

عباسی ادامه داد:خوشبختانه در سال های اخیر مکانیزاسیون از روند مطلوبی برخوردار بوده به نحوی که پس از دو دهه، تحقق اهدافی شامل ارتقای کیفی تولید ماشین ها و ادوات کشاورزی، ترویج و ارتقای شناخت بهره برداران از مکانیزاسیون کشاورزی و آشنایی آنان با مزایای توسعه مکانیزاسیون، ارتقای کیفی و کمی فناوری های مختلف در فرایند تولید محصولات کشاورزی محقق شده است.

وی اضافه کرد:با توجه به روند رشد مکانیزاسیون در تولید محصولات کشاورزی، عملیات خاک ورزی حدود 99 درصد مزارع کشور به صورت مکانیزه انجام می شود.

این مسوول با اشاره به اهمیت کشاورزی حفاظتی و خاک ورزی در این بخش گفت: کشاورزی حفاظتی قبل از آغاز طرح هدفمندی یارانه اجرا شده که اجرای آن باعث کاهش هزینه ها تولید شده است.

وی افزود: کشاورزی حفاظتی صرفه جویی حاصل از مصرف آب، برق، کاهش هزینه تولید، اصلاح باغات و استفاده از ماشین و کاهش سوخت را به دنبال دارد.

عباسی در پایان یادآور شد: سطح زیر کشت گندم و جو آبی و دیم کشور حدود هشت میلیون هکتار است که 95 درصد عملیات برداشت آن با استفاده از ماشین آلات کشاورزی به ویژه کمباین انجام می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید