Iranian Agriculture News Agency

سال آینده در روستاها پزشک نخواهیم داشت! /بازگشت به پزشکان افغانی و بنگلادشی

رئیس مرکز توسعه شبکه وزارت بهداشت نسبت به خالی شدن روستاها از پزشک هشدار داد و گفت:‌ بسیاری از پزشکان حتی شماره نظام پزشکی نگرفته‌اند با این روند شاید مجبور شویم دوباره از افغانستان، بنگلادش و پاکستان پزشک وارد کنیم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، مسعود صالحی در نشست خبری در مورد وضعیت شبکه بهداشت و درمان گفت: وزیر بهداشت دولت یازدهم بر روی بحث شبکه بهداشت و درمان و همچنین مراقبتهای اولیه بهداشتی توجه ویژه دارد، در این شبکه خدمات پیشگیری مانند واکسیناسیون، مراقبت از زنان باردار و کودکان، بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای و غیره ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: ظرفی که این خدمات در آن اجرا می‌شود شبکه بهداشت و درمان است که شامل خانه‌های بهداشت روستایی و مراکز بهداشت شهری است. در خانه‌های بهداشت روستایی یک یا چند روستا با میانگین هزار نفر جمعیت پوشش داده می‌شوند. این خانه‌ها زیر نظر مرکز بهداشت شهری هستند و حدود 12 هزار نفر را پوشش می‌دهند.

رئیس مرکز توسعه شبکه و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به راه‌اندازی شبکه بهداشت از سال 64 گفت: با توجه به شرایط امروز این برنامه نیازمند تغییر است و به نظر می‌رسد بعد از گذشت 30 سال فراموش شده است چرا که در سال‌های اخیر به آن کمتر توجه شده است.

وی ادامه داد: توجه به عدالت در سلامت از مشخصه‌های اصلی این شبکه است که با هزینه مناسب و پایین راه‌اندازی شد. نیروها متناسب با کاری که می‌کردند تربیت می‌شدند اما وضعیت فرق کرده، اطلاعات مردم افزایش یافته و وضعیت اقتصادی و اجتماعی تغییر کرده است.

صالحی افزود: بسیاری از دستاوردهای شبکه بهداشت و درمان را فراموش کرده‌ایم درحالی که نباید مورد غفلت قرار گیرد، زمانی دکتر مرندی،وزیر بهداشت در سفر به استانها ابتدا خانه‌های بهداشت را می‌دید اما در سالهای اخیر وزارت بهداشت به شبکه بهداشت کم توجه شده است.

رئیس مرکز توسعه شبکه وزارت بهداشت با تأکید بر بازنگری در شکل، محتوا و نحوه اجرای برنامه‌ها گفت: زمانی اکثر خدمات سلامت دولتی بود در حالی که اکنون نیروهای زیادی در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و باید پرسید آیا همچنان بدون کمک بخش خصوصی این برنامه را می‌توان پیش برد؟ در حالی که باید از ظرفیت‌های غیر دولتی استفاده شود چرا که در استخدام‌ها و مجوزهای دولتی محدودیت وجود دارد.

صالحی گفت: در حال حاضر 17 هزار و 638 خانه بهداشت فعال داریم و در واقع به 96 درصد خانه بهداشت مصوب رسیده‌ایم البته هر 5 سال این برنامه بازبینی می‌شود.

وی ادامه داد: 2423 مرکز بهداشت و درمان روستایی وجود دارد که 92 درصد برنامه مصوب است. 2354 مرکز بهداشت شهری نیز داریم که 95 درصد برنامه مصوب است و 1915 پایگاه بهداشت شهری موجود است که 65 درصد برنامه مصوب است و این به دلیل جدید بودن برنامه بوده که کمتر اجرا شده است.

وی افزود: بسیاری از خانه‌های بهداشت قدمتی 30 ساله دارند، نیاز به بازسازی پیدا کرده‌اند و برخی از آنها نیز استیجاری هستند و در ملکیت وزارت بهداشت قرار ندارند.

صالحی با تأکید بر استفاده از ظرفیت مردمی، گفت: با وجود اینکه داوطلبان سلامت از 15 سال پیش ایجاد شده، نتوانسته‌ایم به خوبی از توان مردم استفاده کنیم.

بازگشت بیماری‌های واگیر به کشور

رئیس مرکز توسعه شبکه وزارت بهداشت با اشاره به تغییر الگوی بیماری‌ها و شیوع بیماری‌های غیر واگیر، گفت: اگر شیوع بیماری های واگیر کم شده به دلیل فعالیت شبکه بهداشت است اما دیده نمی‌شود و اگر لطمه‌ای به شبکه بهداشت وارد شود تمام بیماری‌های واگیر باز می‌گردد.

وی افزود: این خطر بالقوه وجود دارد چنانچه پوشش واکسیناسیون افت کند و مراقبت از بیماری‌ها آسیب ببیند با توجه به افزایش سن جمعیت، بیماری‌های خطرناک و واگیر باز می‌گردد.

صالحی برنامه پزشک خانواده را همزاد شبکه بهداشت و درمان توصیف کرد و گفت: پزشک خانواده از ابتدا در شبکه دیده شده اما متأسفانه مورد غفلت قرار گرفته، ما در این سالها بهورز، کاردان و کارشناس تربیت کرده‌ایم اما با کمبود شدید پزشک مواجه هستیم و نتوانسته‌ایم آنها را جذب روستاها بکنیم.

وی افزود: در جذب پزشکان نه از اهرم قانونی استفاده کرده‌ایم و نه نظام پرداخت در شبکه مناسب بوده است؛ زمانی طرح نیروی انسانی وجود داشت که دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی 5 سال باید به مناطق محروم می‌رفتند و این طرح اجباری باعث شد تا 12 سال پیش کمبودی در روستاها نداشته باشیم.

صالحی ادامه داد: اما اکنون دوره این طرح دو ساله شده است و برای برخی رشته‌های تخصصی اجباری نیست و پس از یک سال حتی می‌توانند آزمون بدهند و با احتساب ضریب، 15 ماه در مناطق محروم باقی می‌مانند. همچنین 70 درصد از داوطلبان نیز زن هستند و به روستا نمی‌توانند بروند، نیروهای مرد نیز برای دوره طرح به نیروهای مسلح داده می‌شوند.

صالحی گفت: در دهه 60 و 70، در روستاها پزشک داشتیم اما اکنون کسی نمی‌رود،‌از سوی دیگر پزشکان در مراکز شهری فقط 1.5 میلیون تومان می‌گیرند که کارمند عادی هم همین میزان را دریافت می‌کند، در روستا به طور میانگین 2 میلیون تومان می‌گیرند و ماما نیز 540 هزار تومان.

وی افزود: این در حالی است که این پزشکان دو شیفت کار می‌کنند، به روستاهای اطراف هم سر می‌زنند و به دلیل ضعیف بودن بیمه روستایی، نیروهای کاردان و ماما توان ماندن ندارند و انگیزه لازم از پزشکان در مناطق محروم دور شده است.

تا سال آینده پزشکی در روستاها نمی‌ماند

وی تصریح کرد: 6 هزار و 200 پزشک در روستاها داشتیم اما اکنون 5 هزار و 100 نفر شده است یعنی هزار و 100 نفر کم شده و اگر ادامه یابد به 4 هزار و 500 پزشک می‌رسد و سال آینده هم پزشکی در روستاها باقی نمی‌ماند.

صالحی گفت: در برخی مناطق محروم مانند سیستان و بلوچستان از 12 مرکز، 6 مرکز آن پزشک ندارند و هر مرکز نیز با مرکز دیگر 100 کیلومتر فاصله دارد.

مجبور می‌شویم پزشک افغانی بیاوریم

رئیس مرکز توسعه شبکه وزارت بهداشت ادامه داد: در زمانی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بودم به وزیر بهداشت وقت خانم دستجردی و حتی به مجلس نامه دادم که وضعیت پزشکان در این منطقه بسیار خطرناک است و اگر ادامه یابد مجبوریم از افغانستان و بنگلادش پزشک وارد کنیم.

وی ادامه داد: با پرداخت 2 تا 3 هزار دلار به این پزشکان وارداتی مشکلاتمان برطرف می‌شود، باید جواب مردم را بدهیم آنها خدمت می‌خواهند، تا سال 72 این پزشکان در کشور بودند و هزار دلار ماهیانه به آنها داده می‌شد اما کم کم با استقرار پزشکان ایرانی و اجرای طرح اجباری، روستاها از آنها بی نیاز شدند.

صالحی گفت: 80 هزار پزشک عمومی داریم. برای اجرای برنامه پزشک خانواده به 30 هزار پزشک عمومی نیاز داریم، این در شرایطی است که بسیاری از این پزشکان خود را به نظام پزشکی معرفی نکرده‌اند، بسیاری بیکار هستند و برخی دیگر به کار دیگری مشغولند.

به ازای هر 2دانشگاه یک پزشک در روستا مستقر است

رئیس مرکز توسعه شبکه وزارت بهداشت گفت: متأسفانه از هر دو دانشگاه علوم پزشکی در استان سیستان و بلوچستان یک پزشک مستقر در مراکز روستایی وجود دارد یعنی فقط 26 پیام‌آور بهداشت در مراکز بهداشتی مستقر است که 17 نفر آن مربوط به سیستان و بلوچستان است. با این وجود بیش از 59 درصد این استان با کمبود پزشک مواجه‌اند.

صالحی افزود: برای اجرای برنامه پزشک خانواده روستایی که در مراکز روستایی و شهری زیر 20 هزار نفر اجرا می‌شود به 7 هزار و 615 پزشک نیاز داریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید