Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خبر داد:

خسارت 5000 میلیارد ریالی به باغداران آذربایجان غربی

در سال جاری سرمازدگی باعث خسارت دیدن 50 درصد باغ‌های آذربایجان غربی شد که پنج‌هزار میلیارد ریال به باغداران این استان زیان وارد کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: یکی از تولیدات عمده باغی آذربایجان غربی انگور است، به‌طوری که سطح زیر کشت آن 23 هزار هکتار بوده که پنج‌هزار هکتار دیم است.

مقصود قربانی افزود: از این میزان سطح زیر کشت تاکستان‌های استان، پنج‌هزار و 500 هکتار به‌صورت داربستی است که از این لحاظ، استان رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: عملکرد تاکستان‌هایی که به‌صورت داربستی هستند، 150 درصد بیشتر است که تلاش می‌شود میزان انگور تولیدی استان با این روش افزایش یابد.

قربانی ادامه داد: درحالی که سال گذشته 230 هزار تن انگور در استان تولید شد، این رقم در سال جاری به 215 هزار تن کاهش می‌یابد که بخش زیادی از این میزان به کشورهای روسیه، آسیای میانه و قفقاز صادر می‌شود، به‌طوری که برآورد می‌شود 25 هزار تن به خارج از کشور ارسال شود.

وی تصریح کرد: در سال جاری سرمازدگی باعث خسارت دیدن 50 درصد باغ‌های آذربایجان غربی شد که پنج‌هزار میلیارد ریال به باغداران این استان زیان وارد کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی یادآور شد: در حالی که باغداران استان خسارت بسیار زیادی متحمل شده‌اند، اما بیمه رقم آنچنانی بابت غرامت به آنها پرداخت نمی‌کند و همین مسئله باعث شده است که کشاورزان رغبت برای بیمه کردن محصولات خود نداشته باشند.

قربانی تأکید کرد: یکی از مشکلات عمده باغداران ارزان‌فروشی محصول خود به دلال‌ها و واسطه‌ها است، به‌طوری که انگور صنعتی 800 تا یک‌هزار و 200 تومان توسط کارخانه‌ها خریداری می‌شود؛ این در حالی است که هزینه تمام‌شده آن بیشتر از این است.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون 53 رقم انگور در استان کشت و شناسایی شده است و ارقام پرمحصولی مانند فلم، مسکات و... که طعم، کیفیت و عملکرد آنها بیشتر است، وارد استان کرده‌ایم که این مسئله باعث می‌شود که تولید این محصول در سال‌های آینده به مراتب بیشتر شود.

قربانی همچنین گفت: 15 هزار هکتار از باغ‌های استان زیر نظر کلینیک‌های گیاه‌پزشکی است که محصول سالم تولید می‌کنند، اما مشکل عمده این است که فروش آن محصولات با هزینه بیشتر متولی ندارد و قیمت آن با محصولات دیگر فرقی ندارد. این مسئله باعث شده تولیدکنندگان هم رغبتی برای تولید محصول سالم نداشته باشند./

خبرنگار: فرید مرادی

A-920814-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید