Iranian Agriculture News Agency

مناطق خشک ایران با مشارکت سازمان ملل و مردم احیا می‌شود

سازمان جنگل‌های ایران با حمایت برنامه عمران سازمان ملل متحد و تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF)، به احیای زمین‌های ناحاصل‌خیز ایران می‌پردازد، این دو نهاد جهانی بخشی از هزینه این طرح را نیز تقبل کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از برنامه عمران سازمان ملل متحد، یک سازمان تخصصی دولت (جنگلها) ایران، تحت حمایت برنامه عمران سازمان ملل متحد و تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) ،به احیای زمین‌های ناحاصل‌خیز ایران می‌پردازد، این دو نهاد جهانی بخشی از هزینه این طرح را نیز تقبل کرده‌اند.

در این طرح بذر گیاهانی که ظرفیت لازم برای کاستن از سرعت پیشرفت صحرا و کاهش گازهای گلخانه‌ای به وسیله تجزیه کربن در خود گیاه‌ها و خاک را دارند، در زمین کاشته می‌شود.

این پروژه همچنین به توانمند سازی جوامع محلی با پرداخت وام‌های کوچک در مناطق خشک می‌پردازد، جوامعی که توسط بانک‌ها نادیده گرفته شده و از جریان مالی آنها برخوردار نمی‌شوند.

گروه‌های توسعه روستا به طور خاص برای این پروژه بسیج شده‌اند.

آنها به مدیریت صندوق‌های مالی کوچکی که از پول‌های این طرح و پس انداز اعضای این جوامع تاسیس شده است، می پردازند.

روستاییان می‌توانند از این صندوق ها برای تامین هزینه اولیه فعالیت‌های مولد درآمد مانند خرید، پرورش و فروش نهال یا پرورش دام‌های دوستدار محیط زیست، پول دریافت کنند.

در حالی که بیشتر اعضای این صندوق‌ها برای فعالیت‌های توانبخشی زیست محیطی مبالغ مالی اندکی قرض گرفته اند، شماری هم برای طرح‌های اجتماعی از این صندوق‌ها پول دریافت کرده‌اند.

برای مثال شبکه خدمات بهداشتی که والدین در آن به معاینه وضعیت سلامتی فرزندان خود می پردازند به وسیله این صندوق های اعتباری کوچک ایجاد شده است.

تا پایان سال 2011 شصت گروه توسعه روستایی ایجاد شده که 9 گروه از آنها منحصرا توسط زنان اداره شده است.

علاوه بر تاثیر مثبت و مهم این طرح بر محیط زیست، یکی از دستاوردهای مهم این پروژه مشارکت زنان بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید