Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان خبر داد:

افزایش 81 درصدی صادرات محصولات کشاورزی اصفهان از نظر دلاری

در حالی که بر اساس آمار گمرک، در شش‌ماهه نخست سال گذشته 17 میلیون کیلوگرم به ارزش 19 میلیون و 500 هزار دلار انواع محصولات کشاورزی اصفهان به خارج از کشور صادر شد، این میزان در سال جاری به 14 میلیون و 500 هزار کیلوگرم به ارزش 35 میلیون دلار رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در این باره گفت: در حالی طی شش‌ماهه نخست سال جاری 14 میلیون و 500 هزار کیلوگرم به ارزش 35 میلیون دلار انواع محصولات کشاورزی استان به کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی و آمریکایی صادر شد که در شش‌ماهه نخست سال گذشته این میزان 17 میلیون کیلوگرم به ارزش 19 میلیون و 500 هزار دلار بوده است.

محمد نصراصفهانی افزود: از نظر وزنی در سال جاری 15 درصد صادرات محصولات کشاورزی استان کاهش داشته است، در حالی که از نظر ارزش دلاری 81 درصد رشد داشته که علت آن نیز این است که در سال جاری محصولات با ارزش افزوده و قیمت بالاتر صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری محصولاتی مثل کتیرا، گلاب، عرقیات و پنجه پای مرغ به کشورهای ویتنام، هنگ‌کنگ، امارات، عراق، پاکستان، کویت، بحرین و عمان صادر شده است.

نصراصفهانی با بیان اینکه در این میان به کشورهای مالزی، کنیا و قطر؛ عسل صادر شده است، ادامه داد: به فرانسه، آلمان، روسیه، هلند و سوئد نیز بیشتر محصولات ارگانیک مانند انار، گوجه‌فرنگی خشک‌شده، لیموشیرین و زعفران صادر شده است.

به گفته وی، سایر محصولات نیز به بلغارستان، کانادا، اوکراین و لبنان ارسال شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه یک‌هزار و 500 تن پنجه پای مرغ به ارزش 700 هزار دلار به کشورهای ویتنام، امارات و هنگ‌کنگ صادر شده است، تصریح کرد: محصولات صنایع غذایی نیز به میزان شش‌هزار تن به ارزش 9 میلیون دلار و گلاب و عرقیات یک‌هزار و 700 تن به ارزش هشت میلیون دلار صادر شده است.

نصراصفهانی برآورد کرد که با توجه به اینکه در شش‌ماهه دوم سال شرایط قطعاً بهتر می‌شود و محصولاتی نیز مانند انار و سیب به جمع صادرات اضافه خواهد شد، صادرات محصولات کشاورزی نسبت به شش‌ماهه اول سال دوبرابر شود.

وی یادآور شد: از 67 قلم کالای کشاورزی صادراتی استان بخش زیادی نیز از گمرکات سایر استان‌ها مانند بندرعباس، آذربایجان غربی و... صادر می‌شوند، به‌طوری که برآورد کارشناسی این است که در شش‌ماهه نخست سال جاری، 71 میلیون دلار محصولات کشاورزی با مبداء تولید اصفهان به کشورهای مختلف دنیا صادر شده است.

نصراصفهانی مشکلات صادرکنندگان را عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی، ضعف پیوند بین واحدهای کوچک، متوسط و بزرگ، ضعف جدی در کیفیت برخی محصولات کشاورزی، عدم هماهنگی سیاست‌های ارزی و پولی کشور با اهداف توسعه صادرات، ضعف در پویایی محصولات صادراتی با بازارهای هدف و اتکاء صادرات کشور به محصولات پایه و کمتر فرآوری‌شده (محصولات خام) و همچنین حمل و نقل و ترانزیت ضعیف کالا در بخش کشاورزی و... ازجمله مسائل و مشکلاتی دانست که صادرکنندگان با آن روبه‌رو هستند.

وی تأکید کرد: برای رونق صادرات، باید ساختار تولید در جهت تولید محصولات صادرات‌محور در دستور کار قرار گیرد و توان فنی و مالی شرکت‌ها و مؤسسات صادرکننده خدمات فنی و مهندسی دارای صلاحیت، تقویت شود.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، باید در عین حال تلاش کرد تا ایران هرچه سریع‌تر به سازمان تجارت جهانی ملحق شود./

خبرنگار: فرید مرادی

A-920814-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید