Iranian Agriculture News Agency

به بهانه روز فرهنگ عمومی؛

اجرای پروژه ترسیب کربن، نقش مؤثر فرهنگ مشارکتی در اشتغال جوانان/ زنان خانوار روستایی پیشرو در اجرای پروژه‌های مشارکتی

انجام پروژه ترسیب کربن که با همکاری سازمان عمران ملل متحد و سازمان‌های جهانی در استان‌های کشور در حال اجراست، نقش مؤثری در ارتقاء فرهنگ عمومی و ایجاد روحیه مشارکتی دارد.

رئیس گروه مطالعات دفتر بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: مشارکت جوامع محلی طی چند ساله اخیر مورد توجه برنامه‌ریزان قرار گرفته است، به‌گونه‌ای که پروژه ترسیب کربن قرار است در 10 استان کشور اجرایی شود.

دکتر علی‌محمد طهماسبی بیرگانی افزود: 10 سالی است که از اجرای موفق پروژه ترسیب کربن در خراسان می‌گذرد و نتایج مثبتی را به همراه داشته است.

وی خاطرنشان کرد: با نسوج کربن در بافت‌های گیاهی، گازهای گلخانه‌ای به مقدار قابل توجهی گازهای گلخانه‌ای کاهش می‌یابد و علاوه بر آن، درآمد و اشتغال برای جوامع ایجاد خواهد شد.

طهماسبی بیرگانی ادامه داد: یک سال است که به متمم پروژه اصلی در استان کرمان و تهران بندهایی اضافه شده است.

وی تصریح کرد: احیاء محیط زیست، جلوگیری از افزایش گازهای گلخانه‌ای و ایجاد اشتغال و درآمد برای جوامع محلی از مهم‌ترین اهداف این پروژه محسوب می‌شود.

ایجاد 18 صندوق اعتباری در استان‌های کشور با اجرایی شدن پروژه‌های مشارکتی

رئیس گروه مطالعات دفتر بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد: با ایجاد کارگروه‌هایی، صندوق‌های خرد اعتباری شکل می‌گیرد و با کشت گیاهان مثمر، از تخریب سرزمین جلوگیری می‌شود.

طهماسبی بیرگانی تأکید کرد: سازمان عمران ملل متحد در این وادی کمک شایانی را به بخش داشته است.

وی استان‌های کرمان، تهران، بوشهر، مرکزی، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، خراسان شمالی و البرز را از استان‌هایی برشمرد که قرار است پروژه ترسیب کربن در آنها اجرایی شود و گفت: انجام کار اجتماعی اندکی مشکل است، اما اگر فرهنگ آن در بین مردم جا بیفتد، اثرات مثبت آن علاوه بر مردم به محیط زیست نیز خواهد رسید.

طهماسبی بیرگانی اظهار داشت: تمرکز بر فعالیت زنان خانوار روستایی از دیگر اهداف این پروژه محسوب می‌شود که در این راستا و استان تهران ظرف شش ماه گذشته حدود 18 صندوق اعتباری و 29 گروه توسعه روستایی شکل گرفته است.

وی در پایان افزود: فعالیت جوانان روستایی در این بخش علاوه بر آنکه اشتغال مولد ایجاد می‌کند، از مهاجرت معکوس نیز می‌کاهد.

گفتنی است، ارتقاء فرهنگ عمومی در بخش کشاورزی در صورتی محقق می‌شود که باور عمومی بر مفید بودن این فعالیت‌ها حاکم شود و انجام پروژه‌های مشارکتی علاوه بر آنکه استقبال دیگر هم‌نوعان را به همراه دارد، باعث ایجاد درآمد نیز خواهد شد.

لازم به ذکر است، امروز در تقویم به نام روز "فرهنگ عمومی" نامگذاری شده که امید است در بخش کشاورزی نیز با توجه مسئولان، اثرات خود را بگذارد./

خبرنگار: مژگان ستار

A-920814-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید