Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل غله منطقه 10 کشور: مقصر تأمین نشدن آرد قنادها، ما هستیم!

من حاضرم با آرد آزاد، نان را به همان قیمتی که الان نانوا می‌فروشد، بفروشم!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرعامل شرکت غله منطقه 10 و از چهره‌های شناخته‌شده و کارشناس بخش نان کشور، در آیین روز ملی نان در اصفهان با بیان اینکه وظیفه ما تنظیم بازار گندم، آرد و نان است، گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده قیمت 900 تومان را برای گندم معمولی و قیمت 930 تومان را برای گندم دروم در نظر گرفتیم تا آنهایی که گندم نگه می‌دارند و از راه دلالی پول‌های کلان به جیب می‌زنند، مجبور به عرضه گندم خود به بازار شوند.

معرفی تولیدکنندگان غیرنان به بنادر

اکبر شریفی با بیان اینکه مشکل تولیدکنندگان غیرنان تا چند روز آینده رفع خواهد شد، افزود: مقصر ما هستیم اگر یک قنادی کوچک نمی‌تواند آرد مورد نیاز خود را تأمین کند.

وی خاطرنشان کرد: ما در بخش غیرنان منابع تهیه آرد را اعلام کردیم تا در سطح استانی و غیراستانی نیازها تأمین شود. تولیدکنندگان غیرنان را به بنادر و استان‌های با ظرفیت معرفی خواهیم کرد تا فشاری که هم‌اکنون بر آنها وارد می‌شود برداشته شود.

شریفی از اجرای عملیات هفت درصد سبوس‌گیری در استان اصفهان خبر داد و یادآور شد: ما توانستیم عملیات هفت درصد سبوس‌گیری، اجرای سامانه و اصلاح ساختار آن را با تمام مشکلاتش داشته باشیم و تبدیل به یک الگو در کشور شویم. چون کمتر استانی در کشور وجود دارد که هفت درصد سبوس‌گیری را اعمال کرده باشد و قیمت بازار آرد را شکسته باشد.

وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری نان نباید تحت تأثیر مسائل سیاسی روز باشد، تصریح کرد: در قیمت‌گذاری نان باید نظرات کارشناسی از صاحب‌نظران گرفته شود و بدون دخالت مسائل سیاسی روز و بعد از مصوبه مجلس و مشخص شدن هزینه‌های افزایش یافته، قیمت نان مشخص شود.

رسانه‌ها قیمت نان را با وزن چانه اعلام کنند

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 10 کشور از رسانه‌ها به خاطر تخریب روحیه مسئولان و مردم انتقاد کرد و ادامه داد: من هر وقت قیمت اصلاح‌شده نان را اعلام کردم، رسانه‌ها بدون استدلال به افکار عمومی دامن زدند و باعث تخریب روحیه ما و مردم شدند.

شریفی تأکید کرد: من گرانی نان را قبول ندارم و مطمئنا قیمت‌ها واقعی می‌شوند. رسانه‌ها اگر قیمت افزایش‌یافته نان را بدون افزایش وزن چانه اعلام کنند، مردم می‌گویند نان گران شده است، اما به اینکه چقدر وزن نان بیشتر شده است، توجه نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه دلیلی ندارد که ما راه کم‌فروشی را به نانوا نشان دهیم، اظهار داشت: چانه با وزن بیشتر هم زحمت بیشتر نانوا و هم ضایعات بیشتر و در نتیجه ضرر نانوا، مصرف‌کننده و دولت را به همراه دارد.

شریفی با بیان اینکه حقیقت، اصلاح و واقعی شدن قیمت‌ها است، گفت: چه می‌شود دولت بدون آنکه خدشه‌ای بخورد قیمت را اعلام کند؟ مردم ما آنقدر عاقل و بالغ هستند که این حقایق را بپذیرند و چشمانشان را به روی آنها نبندند. اصلاح قیمت، اصلاح کیفیت خواهد بود و در نهایت کاهش وابستگی را به همراه خواهد داشت.

وی خواستار انسجام و تدبیر نانوایان شد و افزود: اگر اصلاح قیمت‌ها که مورد نظر همه است اتفاق بیفتد، نانوایان باید پتانسیل این را داشته باشند که بتوانند در صنف خود عرض اندام کنند. هم بنیه علمی و هم بنیه مالی خود را بالا ببرند تا بتوانند از محصولاشان دفاع کنند. در غیر این صورت رقبا تحت عنوان دلال و واسطه وارد و نانوا ضرر خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 10 کشور از تردد نانوایان برای دریافت حواله آرد در سطح شهر انتقاد کرد و ادامه داد: این ظلم است که نانوایی در فولادشهر برای گرفتن حواله آرد به میدان جمهوری اسلامی بیاید.

شریفی در مورد افزایش قیمت کنجد خاطرنشان کرد: ما قیمت کنجد را افزایش دادیم و قرار است آن را به کارگروه ببریم و اگر کارگروه بپذیرد در بخشی که مصرف کنجد وجود دارد تجدید نظر خواهیم داشت.

نانوایی جدید، قدغن!

وی با بیان اینکه من در بسیاری از موارد افزایش قیمت را صلاح نمی‌دانم، تصریح کرد: پس بهره‌وری کجاست؟ اگر باید رقابت ایجاد شود پس قیمت پخت 900 کیلو با قیمت پخت 300 کیلو تفاوت دارد.

شریفی یادآور شد: من حاضرم با آرد آزاد،نان را به همان قیمتی که الان نانوا می‌فروشد بفروشم.

وی با بیان اینکه هرچقدر بر تعداد نانواها افزوده می‌شود، سهم آنها پایین می‌آید و بر کیفیت نان تأثیر منفی می‌گذارد، تأکید کرد: وقتی هر کسی که دلش می‌خواهد نانوایی می‌زند و نانوایی که باید 600 کیلو پخت کند 200 کیلو پخت می‌کند، بهره‌وری کاهش پیدا خواهد کرد.

شریفی بر اهمیت وجود تنوع در عرضه کالا و تولید محصول اشاره کرد و اظهار داشت: تک‌محصولی، قیمت‌ها را افزایش می‌دهد و پاسخگوی هزینه‌ها نیست، در حالی که با افزایش تنوع محصولات هزینه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد و قیمت کالاها را پایین خواهد آورد و نظارت بهداشت را امکان‌پذیر می‌کند.

وی در پایان گفت: نانوایی جدیدی نباید تأسیس شود، بلکه هرجا احتیاج به نانوای جدید بود باید فراخوان داده شود و اگر نانوایان موجود تمایل به کار در آن مناطق را داشتند اولویت با آنها است در غیر این صورت نانوایی جدید می‌تواند وارد شود./

N-920814-05_N

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید