Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خبر داد:

ذخیره‌سازی 400 هزار تن سیب در سردخانه‌های آذربایجان غربی

امسال برآورد می‌شود حدود 400 هزار تن از این محصول در سردخانه‌های استان ذخیره شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به اینکه سالانه 70 میلیون تن سیب درختی در دنیا تولید می‌شود و ایران با تولید سه میلیون تن رتبه دوازدهم را دارد، گفت: استان‌های تولیدکننده سیب شامل آذربایجان غربی 950 هزار تن، آذربایجان شرقی 398 هزار تن، فارس 540 هزار تن، اصفهان 280 هزار تن، تهران 300 هزار تن، اردبیل 150 هزار تن و البرز 100 هزار تن است.

سیدعلی مختاری با اشاره به اینکه سیب مهم‌ترین محصول باغی آذربایجان غربی است، افزود: سطح زیر کشت این محصول در استان حدود 64 هزار هکتار است که بیشترین سطح زیر کشت (بالای 40 درصد ) مربوط به شهرستان ارومیه است.

به گفته وی، حدود 50 درصد محصول تولیدی استان در سردخانه‌ها نگهداری می‌شود و 30 درصد نیز مصرف صنایع تبدیلی و مابقی به‌صورت تازه‌خوری به مصرف می‌رسد.

مختاری با تأکید بر اینکه هزینه‌های تولید سیب تا درب سردخانه 951 تومان است، خاطرنشان کرد: امسال برآورد می‌شود حدود 400 هزار تن از این محصول در سردخانه‌های استان ذخیره شود که به‌طور مرتب متناسب با نیاز بازار عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال خرید سیب صنعتی در کنار جاده‌ها 150 تا 180 تومان و قیمت عمده‌فروشی در میادین میوه و تره‌بار سیب درجه یک، یک‌هزار و 100 تا یک‌هزار و 800 تومان است، ادامه داد: در اوایل برداشت این محصول، وزش باد شدید باعث ریزش ده‌ها هزار تن شد که این امر باعث افت قیمت‌ها شده و صنایع تبدیلی که با تسهیلات یارانه‌دار احداث و در مقاطع مختلف تحت حمایت استمهال وام و... قرار گرفته‌اند، از فرصت به‌دست‌آمده سوءاستفاده کرده‌اند.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، آنها با عدم خرید و سایر ترفندها مانند سال‌های گذشته، قیمت خرید را که از 250 تومان شروع شده بود، به 210 تومان کاهش و از خرید مستقیم از باغدار امتناع کرده‌اند که این امر باعث نارضایتی مضاعف باغداران شده است.

مختاری با اشاره به اینکه جلسات متعدد سازمان جهاد کشاورزی با استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت برای حمایت از باغداران به نتیجه نرسیده است، تصریح کرد: با توجه به این وضعیت، باغداران انگیزه‌ای برای جمع‌آوری سیب درختی ندارند که این امر نیز عوارض جانبی ازجمله طغیان موش در باغ‌ها، عدم رغبت به سرمایه‌گذاری و متضرر شدن باغداران به‌دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه کارخانه‌ها، سیب صنعتی را به قیمت دلخواه خریداری می‌کنند و جلسات تشکیل‌شده با هماهنگی استانداری، بازرگانی و جهاد کشاورزی در جهت تعیین قیمت و افزایش جزئی هزینه‌ها را پوشش دهد، تاکنون برگزار نشده است، یادآور شد: در جهت حمایت از مصرف‌کننده، خرید شب عید مطرح و میزان آن 40 هزار تن سیب و در همین حدود مرکبات توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت خریداری و در شب عید به بازار عرضه می‌شود./

خبرنگار: فرید مرادی

A-920901-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید