Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون کشاورزی در گفتگو با ایانا:

گشایش اخیر در سیاست خارجی، صادرات کشاورزی را هموار می‌کند/ باید از فرصت بهبود رابطه دولت یازدهم با کشاورزی ترکیه استفاده کرد

هرچند 100 روز از استقرار دولت یازدهم می‌گذرد، اما با قاطعیت می‌توان گفت تمرکز دولت روی مسائل سیاست خارجی، شاید باعث شده دولت تا امروز به‌ صورت جدی به بخش کشاورزی ورود پیدا نکند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: با وجود اتمام 100 روز نخست دولت یازدهم، هنوز فتح بابی در بخش کشاورزی صورت نگرفته و با قاطعیت می‌توان گفت تمرکز دولت بر مسائل هسته‌ای و سیاست خارجی باعث شده هنوز ورود مؤثری به بخش کشاورزی نداشته باشد.

حبیب برومند افزود: رئیس جمهوری در گزارش خود از اعلام قیمت خرید تضمینی گندم و تأمین کود و سم کشاورزان سخن گفت که جزء شعارهای انتخاباتی دکتر روحانی بود، اما به‌جز قیمت خرید تضمینی گندم که البته از نکات مثبت دولت یازدهم است، اما هنوز توزیع کود و سم به شکل مؤثری که در دسترس همه کشاورزان قرار گیرد، صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: هرچند ممکن است منظور رئیس جمهوری تأمین اولیه نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان بوده است.

پایین بودن ضریب مکانیزاسیون در ایران

نماینده مردم بیله‌سوار و پارس‌آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پایین بودن ضریب مکانیزاسیون در اراضی کشاورزی ایران باعث شده از یک سو هزینه کارگری به‌شدت افزایش پیدا کند که نتیجه آن بالا رفتن قیمت تمام‌شده محصولات داخلی است و از سوی دیگر تولید انبوه و تولید صنعتی هنوز متولد نشده است.

برومند تصریح کرد: علت پایین بودن ضریب مکانیزاسیون را باید در نبود ماشین‌آلات مکانیزه و یا دنباله‌بندهای مرتبط با آن جستجو کرد که هنوز توسط وزارت جهاد کشاورزی در روستاها توزیع نشده است.

وی یادآور شد: افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی دارای ابعاد وسیعی خواهد بود که یکی از مهم‌ترین آنها تأمین مکانیزاسیون مورد نیاز برای بخش تولید خواهد بود.

توسعه صادرات، فرصت ایجادشده از توافق ژنو

این نماینده مجلس نهم با اشاره به اثرات مذاکرات ژنو در بخش کشاورزی تأکید کرد: در افق سند چشم‌انداز توسعه، ایران با تولید 300 میلیون تن محصولات کشاورزی، به‌عنوان قدرتمندترین کشور منطقه در سطح خاورمیانه خواهد بود، لذا لازم است از هم‌اکنون با گشایش ایجادشده در سیاست‌های خارجی برای هموار کردن زمینه صادراتی محصولات کشاورزی چاره اندیشید.

برومند اظهار داشت: دنیا اکنون ایران را صرفاً با محصولات محدودی نظیر خاویار، میگو، زعفران و پسته می‌شناسد، این در حالی است که در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی نظیر انواع میوه، سبزی و صیفی و حتی محصولات فرآوری‌شده از خرما، ایران می‌تواند در صدر صادرکنندگان بزرگ قرار گیرد، اما سیاست‌های تحریمی سال‌های اخیر باعث شده فرصتی برای توسعه صادرات در بخش کشاورزی باقی نمایند.

وی اظهار امیدواری کرد که با گشایش ایجادشده در حوزه سیاست‌های خارجی، رونق صادرات که منجر به توسعه پایدار است، ایجاد شده و با از بین رفتن محدودیت‌های اقتصادی و بانکی، ارزآوری در کشور توسط صادرکنندگان پیگیری شود.

استفاده از سیاست‌های الگویی ترکیه برای کشاورزی ایران

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت اقلیمی ایران و ترکیه گفت: با توجه به آنکه ترکیه به لحاظ اقلیمی در شرایط مشابه ایران قرار دارد و با تمرکز بر کشاورزی صنعتی توانسته به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده منطقه شناخته شود، باید در سیاست‌های الگویی از این کشور استفاده کرد.

برومند افزود: نگاهی به سیاست خارجی دولت جدید نشان می‌دهد که ارتباط با ترکیه، بهبود نسبی پیدا کرده، لذا می‌توان انتظار داشت وضعیت کشاورزی ایران نیز شکل مناسب‌تری گرفته و بهترین اقدام در شرایط فعلی استفاده از الگوهای کشاورزی و صادراتی ترکیه برای تقویت جایگاه ایران در بازارهای بین‌المللی خواهد بود./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-920909-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید