Iranian Agriculture News Agency

اعتراض کشاورزان ساوه به وزارت نیرو، بابت خشک شدن سد الغدیر

به‌دلیل بالا بردن ظرفیت سد اکباتان همدان و حوزه‌های بالادستی سد الغدیر ساوه در شهریورماه عملاً آب سد خشک شده که این امر باعث کاهش قابل ملاحظه انار و دیگر محصولات در ساوه شد.

یک مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: در حالی که بخش زیادی از کشاورزی ساوه به سد الغدیر وابسته است و بر اساس قانون باید سالانه 156 میلیون مترمکعب آب این سد بین کشاورزان این شهرستان توزیع شود، فقط 12 میلیون مترمکعب به کشاورزان رسیده است.

وی با بیان اینکه از خردادماه تا نیمه نخست شهریورماه فقط بخشی از آب سد الغدیر بین کشاورزان توزیع شد، افزود: وزارت نیرو ظرفیت حوزه‌های بالادستی سد الغدیر ازجمله سد اکباتان، همدان را به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است که این مسئله باعث شد در اواخر شهریورماه عملاً آب سد خشک شده و تولید انار و دیگر محصولات به میزان قابل ملاحظه‌ای افت کند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: باغداران به شدت به وزارت نیرو معترض هستند و خواستار کاهش ظرفیت حوزه‌های بالادستی سد الغدیر هستند و سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در جلسات مختلف، پیگیر این مسئله بوده و هست.

به گفته وی، در فصل کاشت پاییزه محصولات، کشاورزان حوزه پایین‌دستی سد الغدیر به‌شدت مشکل آب داشته و نگران وضعیت کشاورزی و معیشت خود شده‌اند؛ این در حالی است که تاکنون مشکل خود را به‌طور جدی پیگیری کرده‌اند، اما همچنان پاسخی برای مشکل خود دریافت نکرده‌اند.

او ادامه داد: هم‌اکنون هر کیلوگرم انار درجه یک یک‌هزار و 600 تومان از باغدار خریداری می‌شود؛ این در حالی است که هر کیلوگرم یک‌هزار و 500 تومان برای باغدار هزینه دارد.

این مقام آگاه تصریح کرد: تا اوایل آبان‌ماه، صادرات انار به خارج از کشور مناسب بود، اما با قطع شدن صادرات، محصول روی دست تولیدکننده مانده است.

گفتنی است، در سال 85 عده‌ای از خانواده‌های شهداء، ایثارگران و جانبازان نیز در اعتراض به عدم تأمین آب کشاورزی برای اراضی پایاب سد الغدیر ساوه در مقابل مجلس تجمع کرده بودند./

خبرنگار: فرید مرادی

A-920924-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید