Iranian Agriculture News Agency

باغ 220 هکتاری انار ارگانیک در آستانه نابودی/ سد الغدیر ساوه را خشکاندند، جواب هم نمی‌دهند

باغ 220 هکتاری انار ارگانیک کشاورز نمونه ساوه‌ای  ، با خشکاندن سد الغدیر در آستانه نابودی است و 12 هزار تن افت تولید داشته است.

باغدار نمونه ساوه‌ای در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه در سال جاری باید بیش از 13 هزار تن انار در باغ خود تولید می‌کردم، اما فقط 800 تن برداشت شد.

مهدیون با بیان اینکه شرکتی آلمانی خواهان خرید کل محصول تولیدی این باغ ارگانیک شده بود، افزود: در سال جاری با توجه به اینکه فقط 30 لیتر آب به این باغ داده شد و با خشک شدن آب سد الغدیر خسارت سنگینی متحمل شدم، با توجه به این وضعیت، صادارت انار را به آن شرکت در آلمان نیز پیگیری نکردم.

وی که در سال‌های 89 و 90 به‌عنوان کشاورز نمونه استان مرکزی انتخاب شده بود، خاطرنشان کرد: بالا بردن ظرفیت سد اکباتان همدان و حفر چاه‌های غیرقانونی در حوزه بالادستی سد الغدیر باعث خشک شدن این سد شده است و کتباً نیز در چهار ماه پیش به وزارت نیرو شکایت کردیم، اما با توجه به پاسخ ندادن، عملاً از پیگیری ناامید شدیم.

این کشاورز نمونه ادامه داد: در سال جاری از فرمانداری ساوه درخواست شد که سه میلیارد تومان وام برای نجات این باغ ارزشمند داده شود، اما پاسخ منفی دادند و همچنین با درخواست مجوز حفر چاه نیز موافقت نشد.

وی تصریح کرد: کارخانه صنایع تبدیلی بنده که ظرفیت 20 هزار تن تولید کنسانتره در سال را دارد، با این شرایط و وضعیت بد صادرات حتی راه‌اندازی نیز نشد./

خبرنگار: فرید مرادی

A-920924-06

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید