Iranian Agriculture News Agency

رئیس جمهوری:

بهره‌وری مصرف آب در کشور با توسعه پژوهش بالا می‌رود/ بودجه پژوهش بر مبنای محصول اختصاص داده خواهد شد

از آنجا که از لحاظ منابع آبی در کشور با محدودیت روبه‌رو هستیم و 90 درصد آب کشور در مسیر بخش کشاورزی است، باید با پژوهش، بهره‌وری مصرف آب در کشور را بالا ببریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس جمهوری صبح امروز در جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور گفت: پژوهش امری مقدس است که محصول آن نیز باید مورد احترام همگان باشد.

حسن روحانی با بیان اینکه دستیابی ایران به تمدن بزرگ در افق کار علمی و در کنار دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها ایجاد شد، افزود: پژوهش باید به بهبود کیفیت زندگی مردم بیانجامد و مقصد عالی پژوهش باید پاسخگوی نیازها و مطالبات به‌حق مردم باشد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده بهینه از منابع محدود برای دستیابی به اهداف مطلوب در مسیر پژوهش عملیاتی می‌شود.

روحانی با اشاره به مشکل منابع آبی در کشور و یادآوری اینکه تراز آبی کشور به‌شدت منفی است، تحقیق و پژوهشی که به فناوری مثبت شدن این تراز بیانجامد را لازم دانست.

وی ادامه داد: فناوری‌ها نیز باید بتوانند به مصرف کم آب، کاستن مصرف آن در کشور و به‌ویژه در بخش کشاورزی کمک کنند.

روحانی تصریح کرد: 90 درصد آب کشور در مسیر مصرف کشاورزی قرار دارد که لازم است با توجه به منابع محدود، پژوهش بتواند بهره‌وری را بالا ببرد.

وی یادآور شد: باید با پژوهش، بهره‌وری مصرف آب در کشور را بالا ببریم، چرا که این امر نیاز امروز جامعه است.

تحقیق برای محیط سالم و هوایی سالم در دستور کار قرار گیرد

رئیس کابینه دولت یازدهم با اشاره به شرایط زیست‌محیطی تأکید کرد: شرایط زیست‌محیطی کشور دچار مشکل بوده و نیاز است با تحقیقات هدفمند آلودگی‌های موجود را کاهش دهیم.

روحانی اظهار داشت: بیشتر کلان‌شهرهای کشورمان دچار آلودگی هوا است که تحقیق در این باره و یافتن راهکار، نیاز مهم و فوری جامعه امروز است.

وی همچنین گفت: از آنجا که نیاز به محیط سالم در هوایی سالم داریم، باید در این زمینه فکری اساسی شود.

روحانی به برنامه‌های دولت "تدبیر و امید" در حوزه پژوهش اشاره کرد و افزود: برنامه داریم که تقاضای پژوهش را بالا ببریم، چرا که پژوهش یک عرضه است و زمانی ارزشمند می‌شود که برای آن تقاضا باشد.

وی خاطرنشان کرد: باید به توانمندی‌های کشور در بخش پژوهش توجه کنیم و در این رابطه این امر را می‌توانیم در نقشه جامع پژوهشی کشور لحاظ کنیم.

رئیس جمهوری ادامه داد: تسهیل کار شرکت‌های دانش‌بنیان از برنامه‌های دولت تدبیر و امید است و به‌طور قطع شرایطی که امروز برای کمک به این بخش داریم، با ماه‌های قبل متفاوت است.

روحانی تصریح کرد: در بودجه امسال وقت کافی برای توجه بیشتر به پژوهش وجود نداشت، اما در سال‌های بعد بر مبنای محصول، اختصاص بودجه انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: بخش پژوهشی باید گسترش یابد و دانشگاه‌ها نیز از لحاظ آموزشی شرایط نسبتاً مناسب‌تری پیدا کنند.

روحانی ادامه سخنانش را این‌گونه به پایان برد: توسعه ملی در سایه توسعه علمی امکان‌پذیر خواهد بود و توسعه علمی نیز در سایه تحقیق و پژوهش است، پس به امید موفقیت پژوهشگرانی که آینده‌ساز هستند و به امید آینده بهتر.../

خبرنگار: مژگان ستار

A-920925-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید