Iranian Agriculture News Agency

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی:

وزارت امور خارجه، مجوز تولید طبیعی ماهی فیلترکننده در سد دوستی را پیگیری کند

با توجه به اینکه منطقه اطراف سد دوستی در خراسان رضوی کوهستانی است و روستاییان اطراف سد درآمد مناسبی ندارند، وزارت امور خارجه اگر تولید طبیعی ماهی‌های فیلترکننده در این سد را با ترکمنستان پیگیری کند و به توافق برسد، برای 150 نفر آنها شغل ایجاد شده و همچنین یک‌هزار و 500 تن ماهی نیز تولید می‌شود.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: سد دوستی که به‌طور مشترک ایران و ترکمنستان از آن استفاده می‌کنند، ظرفیت خوبی برای تولید ماهی دارد و با توجه به اینکه روستاهای زیادی در طرف ایران این سد وجود دارد، سد دوستی می‌تواند وضعیت زندگی آنها را که نه زمین کشاورزی دارند و نه دامداری، بهبود بخشد.

محمدرضا مهدی‌زاده افزود: تولید طبیعی ماهی فیلترشده در سد، نه‌تنها هیچ آلودگی برای آب ایجاد نمی‌کند، بلکه ماهی‌ها با خوردن پلانکتون‌ها که منبع آلودگی هستند، آب را تصفیه می‌کنند.

وی ضمن آنکه از وزارت امور خارجه خواست تا اخذ مجوز تولید طیبعی ماهی‌های فیلترشده در سد را با ترکمنستان پیگیری و موافقت آنها را به‌دست آورد، خاطرنشان کرد: اگر مجوز تولید طبیعی ماهی در داخل سد صادر شود 150 شغل دائم برای مردم مرزنشین استان ایجاد شده و همچنین یک‌هزار و 500 تن به تولید آبزیان خراسان رضوی افزوده می‌شود.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: اگر مجوز تولید ماهی در سد داده شود، از هر 30 کیلوگرم پلانکتون، یک کیلوگرم ماهی تولید می‌شود که اگر پلانکتون‌ها خورده نشوند ته‌نشین شده و باعث آلودگی آب می‌شود.

مهدی‌زاده به تولید آبزیان خراسان رضوی در سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: در حالی که سال گذشته چهارهزار و 593 تن انواع آبزیان در استان تولید شد، این میزان در سال جاری به بیش از پنج‌هزار تن می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه بیشتر آبزیان استان از طریق آب چاه‌های کشاورزی تولید می‌شود و اگر از ظرفیت استخرهای ذخیره آب نیز استفاده شود، تولید استان به 15 هزار تن می‌رسد، اظهار داشت: تولید آبزیان در استخرها و آب چاه کشاورزی، نه‌تنها کیفیت آب را بالا می‌برد، بلکه درآمد مناسبی برای کشاورزان نیز ایجاد می‌کند که در حال ترویج این مسئله میان کشاورزان هستیم.

مهدی‌زاده یادآور شد: امکان توسعه عمودی آبزیان در استان نیست، اما امکان توسعه افقی وجود دارد و چاره‌ای برای برطرف کردن نیاز 35 هزار تنی آبزیان استان جز افزایش عملکرد نیست./

خبرنگار: فرید مرادی

A-920927-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید