Iranian Agriculture News Agency

وضعیت زنبورداری و تولید عسل در آذربایجان شرقی

ایانا - تبریز- امیرمسعود طایفه سلطانخانی

عسل جایگاه خود را در سبد غذایی مردم پیدا نکرده و این به‌دلیل فرهنگ‌سازی نامناسب و تبلیغ غلط نسبت به تولید عسل است.

مردم باورهای نادرست ترویج‌شده توسط برخی زنبورداران و فروشندگان برای فروش عسل‌های تقلبی در جامعه را نباید بپذیرند. طبیعی یا مصنوعی بودن عسل بستگی زیادی به تغذیه زنبور دارد و مصرف موم هیچ تأثیری در اثرگذاری عسل در بدن انسان ندارد زیرا که موم بدون تغییر از بدن دفع می‌شود.

آذربایجان‌شرقی به لحاظ تعداد کندو مقام نخست کشور و از لحاظ میزان تولید رتبه دوم را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: تولید عسل در آذربایجان شرقی ۱۵ درصد افزایش یافته است.

مسعود محمدیان افزود: ۸۰ درصد عسل تولیدی استان از کندوهای مدرن و ۲۰ درصد از کندوهای بومی بوده که در این ارتباط نسبت به سال ۱۳۹۱ تعداد کندوهای استان ۲۰ درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: میزان کل تولید عسل در سال جاری ۱۳ هزار و ۴۰۳ تن بوده است که از این مقدار ۱۲ هزار و ۲۹۲ تن عسل استحصال شده از کندوهای مدرن و یک هزار و ۱۱۱تن دیگر مربوط به کندوهای بومی بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تعداد کل کندوهای زنبورعسل شمارش‌شده در استان را یک میلیون و ۳۱ هزار و ۶۱۰ عدد کندو عنوان کرد و ادامه داد: از این تعداد سهم کندوهای مدرن ۸۲۵ هزار و ۹۰۶ و بومی ۲۰۵ هزار و ۷۰۴ کلنی است.

محمدیان با بیان دلیل کیفیت برتر عسل استان تصریح کرد: تنوع و فراوانی گل در مراتع استان موجب کیفیت بهتر عسل تولیدی استان نسبت به عسل تولیدی سایر استان‌ها قلمداد می‌شود.

وی یادآور شد: آذربایجان شرقی را بعد از آذربایجان غربی به‌عنوان دومین استان توانا در تولید عسل می‌شناسند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار ایانا گفت: ۹۲ درصد تولید عسل استان از کندوهای مدرن و هشت درصد باقی مانده نیز از کندوهای بومی به‌دست آمده است.

غفور عبداللهی تأکید کرد: شهرستان مراغه با داشتن ۱۴۰ هزار و ۲۱ عدد کندوی زنبورعسل مدرن و ۷۲ هزار و ۱۳۳ عدد کندوی بومی از نظر تعداد کندو و نیز با تولید سه‌هزار و ۳۴۷ تن عسل در بین شهرستان‌های استان دارای مقام اول است.

وی اظهار داشت: زنبورداران شهرستان مراغه 7.24 درصد عسل استان را تولید می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه شهرستان کلیبر با داشتن ۱۱ کندوی بومی و بناب با ۷۹۶ کندوی مدرن به ترتیب دارای کمترین تعداد کندوی بومی و مدرن در استان هستند، افزود: سرانه کندوی زنبور عسل زنبورداران استان ۸۶ کندوی با جمعیت فعال بوده که بیشترین آن مربوط به شهرستان مراغه با میانگین ۲۶۱ و کمترین آن مربوط به شهرستان ملکان با میانگین ۴۶ کندوی زنبورعسل با جمعیت فعال به ازای هر زنبوردار است.

عبداللهی بیشترین میانگین تولید عسل از هر کندوی مدرن را مربوط به شهرستان سراب با 7.33 کیلوگرم و کمترین آن را مربوط به شهرستان میانه با ۴.۴ کیلوگرم دانست و خاطرنشان کرد: همچنین بیشترین میانگین تولید عسل از هر کندوی بومی مربوط به شهرستان مراغه با 6.7 کیلوگرم و کمترین آن مربوط به خداآفرین بدون برداشت عسل است.

وی ادامه داد: به‌طور کلی میانگین تولید عسل در کندوهای مدرن 9.14 کیلوگرم و درکندوهای بومی 4.5 کیلوگرم بوده است که نسبت به سال قبل در کندوهای مدرن چهار درصد و در کندوهای بومی ۱۱درصد کاهش نشان داده است.

عبداللهی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری و اعطای تسهیلات در این بخش مثمرثمر واقع شده و موجب افزایش اشتغال‌زایی و میزان تولید عسل استان شده است، تصریح کرد: چنانچه این روند ادامه داشته باشد می‌تواند در رشد و شکوفایی این صنعت نقش برجسته‌ای ایفا کند، اما بهتر است این سرمایه‌گذاری من بعد به سمتی سوق داده شود که باعث افزایش کیفی یعنی افزایش در میانگین برداشت عسل از هر کندو شود نه افزایش کمی آن مد نظر قرار گیرد.

وی با ذکر مهم‌ترین مشکل زنبورداری در کشور یادآور شد: میزان سواد کم زنبوداران را شاید بتوان مهم‌ترین مشکل زنبورداری در استان و کشور دانست.

معاون مدیر طیور و زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: برای افزایش کیفی زنبورستان‌ها می‌توان با اجرایی کردن برخی طرح‌های از آن جمله استفاده از سیستم‌های نوین در زنبورداری، استفاده از ملکه‌های اصلاح شده و پُر تولید، توجه به مدیریت آفات و بیماری‌های زنبورعسل و تغذیه تحریکی زنبورعسل اقدام کرد.

اکبر اصغررضایی تأکید کرد: پیشگیری از بروز بیماری در زنبورستان، کاهش مصرف داروهای وارداتی و خروج ارز و در نهایت افزایش تولید و حاصل شدن عسل ارگانیک را در پی دارد.

وی اظهار داشت: افزایش تولید با افزایش اطلاعات و اثرات مصرف از این تولیدات جانبی در بین مصرف‌کنندگان دور از انتظار نخواهد بود.

معاون مدیر طیور و زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: افزایش تولید عسل با رعایت تمامی مسائل مدیریتی در زنبورستان امکان‌پذیر است.

اصغررضایی با اشاره به راه‌های افزایش تولید عسل خاطرنشان کرد: انتخاب صحیح زمان و محل مناسب برای ییلاق‌گذرانی در فصل جریان شهد راهکاری تأثیرگذار برای افزایش تولید عسل قلمداد می‌شود.

وی ادامه داد: با رعایت تمامی شرایط و نحوه نگهداری و پرورش زنبورعسل، شاهد بروز بیماری در زنبورستان نخواهیم بود.

اصغررضایی با اشاره به مزایای عدم استفاده از داروهای وارداتی در زنبورستان تصریح کرد: کارشناسان سازمان نگاهی جامع به تولیدات جانبی زنبورعسل نظیر گرده، ژل رویال، زهر و بره موم را برای مصارف انسانی به‌دلیل دارا بودن تأثیرات دارویی بیشمار ازجمله برنامه‌های مهم در سال حماسه اقتصادی گنجانده‌اند.

وی توان علمی را سلاحی پنهان دانست و یادآور شد: افزایش توان علمی می‌تواند به‌عنوان سلاحی پنهان یاری‌رسان زنبورداران در حماسه اقتصادی باشد.

بر اساس این گزارش، فعالیت بیشتر در حوزه تبلیغات عسل و چگونگی تولید عسل سالم در ایجاد جایگاهی مناسب در سبد غذایی مردم و رغبت تولیدکنندگان برای تولید بیشتر مؤثر خواهد بود./

G-921007-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید