Iranian Agriculture News Agency

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مرکزی:

ایران می‌تواند همچون هلند، هاب توزیع گل در جهان شود/ احداث دو مجتمع بزرگ گل در محلات و خمین

دولت دو مجتمع بزرگ گلخانه‌ای در شهرستان‌های محلات و خمین برای تولید گل و گیاه احداث کرده است که هزینه زیرساختی آن هشت میلیارد تومان شده است، به‌طوری که برای 904 نفر اشتغال دائم ایجاد می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مرکزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر و بیان اینکه استان مرکزی یک از استان‌های مطرح در زمینه تولید گل و گیاه کشور است، گفت: سطح زیر کشت گل و گیاه در استان یک‌هزار و 100 هکتار است که از این سطح 370 هکتار سطح گلخانه‌ای و مابقی آن در فضای آزاد است.

علی‌اصغر زارعی با بیان اینکه یک‌هزار و 700 نفر به‌طور مستقیم و دائم در زمینه تولید گل و گیاه استان مشغول به کار هستند، افزود: دولت زیرساخت‌های دو مجتمع گلخانه‌ای بزرگ در محلات و خمین با 270 هکتار و 174 واحد آماده کرده است که با راه‌اندازی کامل آنها تعداد زیادی از متقاضیان دانش‌آموخته کشاورزی مشغول به کار می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: هزینه این دو مجتمع هشت میلیارد تومان شده است، در حالی که به‌طور دائم برای 904 نفر اشتغال‌زایی می‌شود و دانش‌آموختگان و نخبگان کشاورزی، سرمایه‌گذاران و خانواده‌های ایثارگران و شهداء جزء اولویت‌های واگذاری هستند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مرکزی به میزان تولید گل و گیاه مرکزی اشاره کرد و ادامه داد: استان مرکزی با تولید 252 میلیون گل شاخه بریده مقام دوم کشوری، هفت میلیون گلدان آپارتمانی رتبه سوم، 81 میلیون بوته گیاهان فصلی و نشائی رتبه نخست، 34 میلیون اصله درخت و درختچه‌های زینتی مقام سوم کشوری را به خود اختصاص داده است، این در حالی است که 60 تا 65 درصد گل و گیاه مرکزی، در محلات تولید می‌شود و تولیدکنندگان این شهرستان به‌دلیل تجربه‌ای که از نسل‌های قبل از خود کسب کرده‌اند، محصولات باکیفیتی در سطح استاندارد جهانی تولید می‌کنند.

زارعی با بیان اینکه هلند با اینکه کشوری کوچک بوده، اما امروز به هاب توزیع گل جهان تبدیل شده است، تصریح کرد: در حال حاضر گل‌های پنج قاره در جهان به این کشور فرستاده و با برند هلند در سراسر جهان توزیع می‌شود.

وی یادآور شد: ایران با وسعت زیاد و ظرفیت بالای علمی و نیروی انسانی‌ای که دارد، به‌راحتی می‌تواند بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده گل و گیاه شود، به شرطی که از تولیدکنندگان آن به‌صورت اصولی و اساسی حمایت شود./

خبرنگار: فرید مرادی

A-921007-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید