Iranian Agriculture News Agency

مسئول گروه زیتون وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

برآورد خسارت آفت مگس زیتون به باغ‌ها تا 15 روز آینده/ آمادگی انتقال دانش فنی فرمون جلب‌کننده مگس زیتون به بخش خصوصی

آمار مربوط به تعیین خسارت آفت مگس زیتون به باغ‌های کشور تا 15 روز آینده توسط وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌شود.

مسئول گروه زیتون وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، درباره خسارت آفت مگس زیتون گفت: بررسی‌ها برای تعیین میزان خسارت این آفت به باغ‌های زیتون کشور در حال انجام است.

علیرضا اسمعیلی فلک افزود: تا 15 روز آینده عدد نهایی میزان خسارت رسیده به باغ‌ها اعلام می‌شود.

وی درباره خسارت 20 درصدی این آفت در سال جاری خاطرنشان کرد: نمی‌توان در حال حاضر درصد به میزان خسارت‌های واردشده به باغ‌های زیتون داد، زیرا هنوز گزارش‌های نهایی تکمیل نشده است.

اسمعیلی فلک استان‌های زنجان، قزوین و گیلان را مهم‌ترین قطب‌های تولیدی زیتون در کشور برشمرد و پیش‌بینی کرد؛ در سال آور زیتون، استان زنجان بیشترین خسارت را دیده باشد.

لازم به ذکر است، در برخی از جراید، امسال پیش‌بینی 60 هزار تن تولید می‌شد که بدین ترتیب آمار زیتون کشور به 120 هزار تن می‌رسید، اما مگس زیتون باعث شد که این مقدار تولید به 100 هزار تن تنزل یابد؛ در حالی که هنوز وزارت جهاد کشاورزی آماری از تولید این محصول نداده است، بخش‌های خصوصی نسبت به ارائه آمار فوق اقدام کرده‌اند.

هم‌سویی تحقیق و اجرا برای حل معضل آفات گیاهی

رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور نیز در گفتگوی جداگانه با ایانا از هم‌سویی اجرا و تحقیقات در انجام راهکارها و توصیه‌های علمی در مقابله با آفت مگس زیتون خبر داد و اظهار داشت: بخش اجرا به‌تنهایی نمی‌تواند برای حل مشکل فوق راهکار ارائه دهد.

دکتر حسن عسگری تصریح کرد: از چند سال گذشته که آفت مگس زیتون به کشور وارد شد، محققان این مؤسسه نخستین افرادی بودند که گزارش ورود این آفت را به بخش اجرا دادند و از همان سال‌ها تحقیقات برای مقابله با آن وارد عمل شد.

وی ادامه داد: دو سال پیش فرمون جلب‌کننده آفت مگس زیتون رونمایی شد که دانش فنی آن آماده ارائه به بخش خصوصی است.

عسگری تأکید کرد: توسعه بخش تحقیقات هرساله به بهره‌برداران بخش کشاورزی و ازجمله آن باغداران زیتون درباره حل معضل مگس زیتون ارائه می‌شود.

گفتنی است، در سال آور زیتون، این مگس خسارت‌هایی را به بخش وارد کرده است که با وجود آنکه چیدن میوه به‌منظور تازه‌خوری در باغ‌های دارای آفت توصیه شده است، اما در 22 استان تولیدکننده زیتون کشور برخی از استان‌ها چون قزوین و زنجان بیشترین خسارت‌ها را دیده‌اند که وزارت جهاد کشاورزی تا 15 روز آینده میزان نهایی خسارت را اعلام می‌کند./

خبرنگار: مژگان ستار

A-921014-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید