Iranian Agriculture News Agency

توسعه همکاری‌های کشاورزی ایران و ایرلند

جمهوری اسلامی ایران و ایرلند بر توسعه همکاری‌ها در بخش کشاورزی تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، در دیدار خلیل آقایی قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس با هیأت ایرلندی که اغلب اعضای آن، نمایندگان مجلس این کشور بودند، بر همکاری‌های مشترک بین دو کشور به‌ویژه در بخش کشاورزی تأکید شد.

در این دیدار، قائم مقام وزیر در امور مجلس خواستار کاهش قیمت محصولات دامی و لبنی کشور ایرلند به‌منظور توسعه تجارت این محصولات بین دو کشور شد.

خلیل آقایی با بیان اینکه واردات گوشت از ایرلند به لحاظ کیفیت بالا برای ایران از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: قسمت اعظم واردات این محصول توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد و کاهش قیمت گوشت و یا هزینه‌های حمل و نقل می‌تواند به افزایش رغبت بخش خصوصی برای واردات کمک کند.

وی افزود: واردات گوشت از ایرلند، سابقه خوبی در کشورمان داشته است، اما به دلیل شیوع بیماری جنون گاوی در چند سال گذشته این واردات متوقف شد.

آقایی ابراز امیدواری کرد؛ با رفع ممنوعیت واردات گوشت از ایرلند، تجارت در حوزه محصولات دامی بین دو کشور از سر گرفته شود.

وی ضمن تأکید بر توسعه همکاری‌ها در بخش شیلات خاطرنشان کرد: ایران سابقه درخشانی در بخش شیلات به‌ویژه تولید خاویار دارد و علاوه بر این می‌توان به لحاظ علمی و تخصصی در این حوزه همکاری کرد.

قائم مقام وزیر در امور مجلس درباره برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم محصولات دامی در دو کشور ادامه داد: در ایران نمایشگاه‌های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی به‌طور روزانه، هفتگی و ماهانه برگزار می‌شود و دو کشور می‌‌توانند در زمینه برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم محصولات همکاری کنند.

آقایی حضور هیأت ایرلندی در ایران و تلاش آنها برای گسترش همکاری‌ها را نشان دهنده اراده ایرلند در زمینه بهبود روابط دو کشور دانست.

وی ابراز امیدواری کرد؛ توسعه روابط بین دو کشور به صلح، امنیت و آرامش دنیا کمک کند.

در این دیدار، اریک بایرن نماینده مجلس ایرلند نیز خواستار گسترش همکاری‌های دو کشور به‌ویژه در بخش کشاورزی و دامی شد.

وی با بیان اینکه ایرلند از بالاترین استانداردهای اتحادیه اروپا برای پرورش و تولید گوشت گاو و گوسفند تبعیت می‌کند، اظهار داشت: ما در پرورش گاو و گوسفند از اصلاح ژنتیکی و یا هورمون استفاده نمی‌کنیم و تمام فرآورده‌های گوشتی ایرلند از مزرعه تا فروشگاه‌ها رصد می‌شود.

بایرن قیمت محصولات دامی را ناشی از اجرای قوانین سخت و رعایت استانداردهای بالا به منظور افزایش تبعیت و سلامت محصولات در ایرلند دانست و تصریح کرد: تمام کشاورزان و دامداران ملزم به اجرای این قوانین هستند./

A-921024-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید