Iranian Agriculture News Agency

درخواست مدیرعامل تعاونی‌های کشاورزی: عرضه محصولات وارداتی در بورس، جای خود را به سیب‌زمینی و پیاز بدهد

با وجود آنکه می‌شد محصولاتی که دارای استاندارد بوده و مدت نگهداری آنها در انبار بیشتر است، در بورس حضور داشته باشند، این‌بار سیب‌زمینی و پیاز برای عرضه در این بازار پیشنهاد شده است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی کشاورزی ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: بورس کشاورزی روزهای نوینی را تجربه می‌کند که بر اساس اطلاعات رسیده، پذیرش کالاهای تولیدی ادامه دار شده است.

عباس بنازاده افزود: سه محصول جو، ذرت و کنجاله سویا از گذشته وجود داشته و محصولات دیگری برای ورود در صف نوبت قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده قرار است سیب‌زمینی و پیاز که نه استانداردی دارد و نه قابلیت نگهداری بالایی، به روی تابلوی بورس برود.

بنازاده ادامه داد: در حالی که می‌شد کالاهای دیگری را برای ورود به بورس آماده کرد، اما این دو محصول در اولویت قرار گرفته که باید دید بر چه مبنایی بوده است.

وی تصریح کرد: اگر قرار است محصول جدیدی بر روی تابلو برود، باید تمام ضوابط و مشکلات آن تحت بررسی قرار گیرد تا شاهد عقب‌گرد نشویم.

ورود محصولات وارداتی به بورس در اولویت قرار گیرد

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی کشاورزی ایران یادآور شد: ورود محصولات وارداتی باید به‌عنوان اولویت نخست تصمیم‌سازان این بخش قلمداد شود، چرا که گاهی از موارد شاهد بودیم که محصول وارداتی ارزان‌تر از تولید داخل در کشور وجود داشت که این امر به تولیدکنندگان لطمه وارد می‌کند.

بنازاده تأکید کرد: اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی آمادگی دارند که هر زمانی شرایط فراهم شود، محصولاتشان را از طریق بورس عرضه کنند.

وی از آماده‌سازی پرتقال و نارنگی جیرفت و خوزستان برای ایام عید خبر داد و اظهار داشت: حدود 200 هزار تن نارنگی و 200 هزار تن پرتقال برای ایام عید و روزهای پایانی اسفندماه در حال ذخیره‌سازی است، اما به‌دلیل آنکه هنوز بازار ثابتی برای عرضه پیدا نشده است، رایزنی‌ها ادامه دارد.

بنازاده همچنین گفت: میادین میوه و تره‌بار وابسته به شهرداری می‌تواند کمک شایانی در عرضه محصولات کشاورزی تولیدشده در ایران با قیمت متعادل به مصرف‌کننده باشد، اما شرایط مزایده‌ای که برای غرفه‌های شهرداری قائل شده‌اند، مانعی برای این اقدام مثبت است.

وی در ادامه افزود: برگزاری مزایده و ارزش 30 میلیون تومانی هر غرفه باعث می‌شود که قیمت محصول عرضه‌شده به زیان مصرف‌کننده باشد، چرا که این هزینه باید توسط مردم پرداخت شود.

آماده‌سازی بازارچه‌های شب عید مقرون به صرفه نیست

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: از شهرداری خواسته شده است که برای محصولات تولیدی، قیمت پایه در نظر بگیرند تا بدین ترتیب علاوه بر آنکه قیمت محصولات مناسب عرضه شود، مشکلی نیز به‌وجود نیاید.

بنازاده ادامه داد: وجود غرفه‌ها و بازارچه‌های شب عید نمی‌تواند در این راستا کمک کند، چرا که تجهیز و آماده‌سازی آنها برای 10 تا 15 روز، نیازمند صرف هزینه است که باز هم باعث می‌شود که قیمت تمام‌شده محصول افزایش یابد.

وی تصریح کرد: حدود 600 تن پرتقال و نارنگی نیز از استان خوزستان برای ایام عید علاوه بر چهارهزار تن پرتقال و نارنگی جیرفت، در حال ذخیره‌سازی است./

خبرنگار: مژگان ستار

A-921105-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید