Iranian Agriculture News Agency

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان تهران خبر داد:

غرس 20 هزار اصله نهال در منطقه خجیر/10 هزار هکتار درختکاری در شمال تهران

در نخستین روز از هفته منابع طبیعی، 20 هزار اصله نهال بادام وحشی، بنه و اُرس در منطقه حفاظت‌شده خجیر غرس شد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان تهران در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: همزمان با نخستین روز از ایام هفته منابع طبیعی، 20 هزار اصله نهال در مساحتی حدود 40 هکتار از منطقه خجیر غرس شد.

غلامرضا اباذری افزود: برای هر هکتار از این منطقه 500 اصله نهال در نظر گرفته شده است که غالباً از نوع نهال‌های بادام وحشی، بنه (پسته وحشی) و اُرس است.

وی خاطرنشان کرد: خجیر در منطقه‌ای حفاظت‌شده و تحت مراقبت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و از آنجایی که در نزدیکی سد ماملو واقع شده است، این درخت‌کاری با هدف توسعه فضای سبز، پیشگیری از فرسایش خاک، تلطیف هوا، تقویت سفره‌های آب‌های زیرزمینی، جذب گردوغبار و اهداف زیست‌محیطی انجام شد.

اباذری ادامه داد: گونه‌های کشت‌شده از نوع بومی بوده و پیش‌بینی می‌شود که برای منطقه حفاظت‌شده خجیر و شهروندان ساکن در این منطقه فرصت مناسبی را فراهم آورد.

وی تصریح کرد: این منطقه از برخی تعرضات و تخریب‌ها رنج می‌برد که لازم است با انجام درخت‌کاری و جنگل‌کاری در راستای احیا و بازسازی بومی اقدام شود.

افزایش فضای جنگل‌کاری اطراف سدهای ماملو و لتیان

این مقام مسئول یادآور شد: در برنامه‌ریزی‌های آینده این اداره کل است که فضای جنگل‌کاری اراضی اطراف سد ماملو و لتیان را افزایش دهد.

اباذری تأکید کرد: با همکاری سازمان امور آب منطقه‌ای و سازمان حفاظت محیط زیست، از سال آینده درخت‌کاری در مناطقی چون خجیر و اطراف سدهای احداث‌شده افزایش پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: توسعه فضای سبز در استانی چون تهران لازم و ضروری است و مناطق مستعد زیادی نیز در این حوزه وجود دارد. بنابراین طرح جنگل‌کاری در ارتفاعات شمالی شهر تهران ازجمله دامنه جنوبی البرز در دستور کار است و برای 10 هزار هکتار آن برنامه‌ریزی شده است.

اباذری همچنین گفت: در سال جاری در مساحتی حدود دو هزار هکتار درخت‌کاری انجام شده، این در حالی است که در سال گذشته 487 هکتار نهال‌کاری در دامنه جنوبی به انجام رسید.

وی در پایان افزود: برای تلطیف هوای تهران و جلوگیری از فرسایش خاک، نهال‌کاری و درخت‌کاری به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های ممکن می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود./

خبرنگار: مژگان ستار

V-901215-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید