Iranian Agriculture News Agency

امضای طرح کانون‌های یادگیری انتقال دانش و تجربه تولیدکنندگان برتر به سایرین/ طرحی که پس از چند سال تعطیلی با مهر حجتی دوباره فعال شد

با امضای وزیر جهاد کشاورزی، طرح کانون‌های یادگیری انتقال دانش و تجربه تولیدکنندگان برتر به سایر تولیدکنندگان بخش کشاورزی مهر تأیید خورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، امروز در حاشیه بیست‌وهشتمین دوره تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی، وزیر جهاد کشاورزی با امضای نمادین طرح کانون‌های یادگیری انتقال دانش و تجربه تولیدکنندگان برتر به سایرین آغاز به کار رسمی آن را تأیید کرد.

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد بین متوسط عملکرد کشوری و عملکرد بهره‌برداران برتر در بسیاری از موارد فاصله فاحشی وجود دارد که بخش عمده‌ای از این تفاوت حاصل تجارب کاری آنان و همچنین به‌کارگیری یافته‌ها و توصیه‌های فنی و ترویجی است.

تفاوت عملکرد در شرایط اقلیمی یکسان مؤید آن است که در صورت تلفیق و به‌کارگیری مناسب نیروی انسانی، فناوری و امکانات موجود، می‌توان به سطوح بالاتری از تولید دست یافت. بنابراین استفاده از کشاورزان پیشرو در فعالیت‌های ترویجی با اهدافی چون الگوسازی برای سایرین، استفاده از توان علمی و تجربی آنان به‌منظور اشاعه نوآوری‌های مفید و نیز اطلاع‌رسانی ترویجی در اکثر کشورها معمول بوده و در ایران نیز در برنامه‌های ترویجی همواره جایگاهی برای ایفای نقش ترویجی این افراد در نظر گرفته می‌شود.

گفتنی است، طرح کانون‌های یادگیری در واحدهای تولیدی کشاورزان نمونه که نگاهی الگویی و بهره‌ورانه به منابع تولید دارد، در واقع پاسخی است به محدودیت‌های موجود و استفاده بهینه از ثروت بالقوه‌ای که باید با برنامه‌ریزی صحیح آن را بالفعل ساخت.

همچنین طبق تعریف، کانون یادگیری کشاورزان نمونه عبارت است از یک واحد متعلق به نمونه یا خبره کشاورزی که توان انتقال دانش و تجارب را به سایر تولیدکنندگان داشته باشد و طی آن، کلیه توصیه‌هایی که منجر به ارتقای کمی و کیفی عملکرد وی شده، به سایر واحدهای بهره‌برداری همجوار که به‌عنوان واحدهای تابعی از آنها یاد می‌شود، تسری یابد.

هدف کلی این طرح، افزایش کمی و کیفی و تولید پایدار محصولات کشاورزی از طریق انتقال دانش فنی و یافته‌های تحقیقاتی، کاربردی و مورد نیاز، فناوری‌های مربوط و مناسب و تجارب عملی بهره‌برداران خبره و نمونه به سایر بهره‌برداران است که با پشتیبانی مسئولان ذی‌ربط و تلاش و پشتکار تولیدکنندگان برتر و سایر کشاورزان اهداف بلند آن قابل دستیابی است.

لازم به ذکر است، این کانون که در سال‌های گذشته تشکیل شده، غیرفعال شده بود، اما همزمان با سی‌وپنجمین سالروز دهه فجر انقلاب اسلامی و مراسم تجلیل از بهره‌برداران نمونه بخش کشاورزی دوباره به عرصه آمد و قرار است با مهر تأیید محمود حجتی فعالیت اجرایی خود را به‌صورت رسمی آغاز کند./

خبرنگار: مژگان ستار

A-921115-09

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید