Iranian Agriculture News Agency

دو روی سیاه و سفید بارش برف برای کشاورزان

بارش برف نویدبخش پر شدن سفره‌های آب‌های زیرزمینی و رودخانه‌های کشور است و تأمین آب برای بخش کشاورزی و شرب مردم و همچنین پر شدن آب پشت سدها را به ارمغان دارد و برای برخی محصولات با از بین بردن آفات زمستان‌گذرانی همچون سن گندم و تأمین رطوبت خاک مناسب است، اما برای باغدارانی که هنوز محصول خود را برداشت نکرده‌اند، چیزی جز ضرر و زیان به همراه نداشته است.

مدیرکل دفتر محصولات استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در این باره می‌گوید: محصولات پاییزه با بارش‌های اخیر متضرر نشدند و بارش به نفع آنها است.

دلاور حیدرپور افزود: برخی از آفات زمستان‌گذران همچون سن گندم با سرد شدن هوا و به زیر صفر رسیدن آن از بین می‌رود و بدین ترتیب در فصل رویش و گرم شدن هوا دیگر نگرانی برای طغیانی شدن این آفت نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: کوددهی به‌موقع به محصولات کشاورزی، باعث بیداری دانه‌های گندم خفته در خاک در زمان مناسب می‌شود.

سرما و به‌دنبال آن بارش بی‌سابقه برف در کشور که بیشترین مقدار آن را در استان‌های شمالی شاهد بودیم، باعث شده است که محصولات بر روی درخت‌مانده باغداران ازجمله مرکبات دچار یخ‌زدگی شده و آسیب ببیند. همچنین برخی از سرشاخه‌های درختان نیز دچار شکستگی شده و خسارت دیده است، اما باغداران بیمه‌شده مشکلی ندارند، چرا که صندوق بیمه محصولات کشاورزی تمام غرامت آن را پرداخت می‌کند.

عنایت‌ا... بیابانی، قائم‌مقام خانه کشاورز در این باره اظهار می‌دارد: برف 50 تا 100 درصد باغ‌های کشاورزان در برخی از مناطق شمالی را از بین برده و لازم است وزارت جهاد کشاورزی برای رسیدگی به مشکلات فوق، ستاد بحران تشکیل دهد.

علی محرر، رئیس سازمان چای کشور نیز درباره وضعیت باغ‌های چای می‌گوید: بارش‌های اخیر به باغ‌های چای آسیبی نرسانده و مفید هم بوده، چرا که برخی از آفات را ریشه‌کن کرده است.

عباس کشاورز، معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی هم در این باره کشاورزان را مطمئن کرده که این وزارتخانه پیگیر مشکلات کشاورزان آسیب‌دیده است و در مواقع لزوم ورود می‌کند و توصیه‌های لازم را ارائه می‌دهد. اما در بخش دام و طیور و گلخانه‌ها نیز با وجود بسته بودن فضای نگهداری باز هم شاهد یخ‌زدگی محصولات و تلف شدن دام‌ها بر اثر سرما و نرسیدن آذوقه مناسب در استان‌های شمالی بودیم که به گفته برخی از مسئولان در تنکابن، سه‌هزار دام در معرض مرگ است، اما باید دانست که در بخش دام‌های عشایری به‌دلیل استقرار آنها در مناطق گرمسیر و قشلاق مشکل زیادی وجود ندارد.

با وجود آنکه هنوز در برخی از مناطق امکان حضور در منطقه و بازدید برای تعیین خسارت‌ها وجود ندارد، اما برخی از مقامات مناطق شمالی، خسارت بارش‌های اخیر را ده‌ها میلیاردی برآورد کردند، چرا که علاوه بر آسیب به باغ‌های کشاورزان، زیرساخت‌ها و برخی از مراکز نگهداری محصولات کشاورزی دچار آسیب شده است./

خبرنگار: مژگان ستار

A-921118-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید