Iranian Agriculture News Agency

کشاورز نمونه محصول پنبه در گفتگو با ایانا:

پنبه، مشمول خرید تضمینی شود/ جیب دلال‌ها از خرید پنبه پُر است

اگر پنبه همچون گندم مشمول خرید تضمینی بود، این طلای سفید می‌توانست سهم بیشتری در تولید و اقتصاد کشور ایفا کند.

کشاورز نمونه محصول پنبه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: بزرگ‌ترین مشکل پنبه‌کاران کشورمان کم‌توجهی بخش‌های دولتی و خرید محصول تولیدشده توسط دلال‌ها و واسطه‌ها است.

علیرضا جوکار افزود: محصول پنبه تحت خرید تضمینی قرار ندارد و دارای قیمت مشخصی نیست، در این راستا پنبه‌کاران محصول تولیدشده خود را به قیمتی نازل به واسطه‌ها می‌فروشند.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر کشورهای پنبه‌خیز دنیا مساعدت‌هایی به کشاورزان پنبه‌کار می‌شود، اما در ایران بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به این محصول رها می‌شود.

جوکار که دارای عملکردی معادل هفت‌هزار و 900 کیلوگرم در هکتار وش در شهرستان فسای استان فارس است، موفق شده با رعایت اصول آیش و تناوب زراعی، ارتقاء کمی و کیفی محصول خود را داشته باشد.

وی ادامه داد: با وجود آنکه سطح زیر کشت پنبه در سال گذشته 35 هکتار بود، اما امسال با کاهش آن به 25 هکتار توانستیم افزایش عملکرد در هکتار به هفت‌هزار و 900 کیلوگرم را داشته باشیم.

نبود ادوات مکانیزه برداشت، مشکل اصلی پنبه

این بهره‌بردار نمونه پنبه تصریح کرد: کاشت پنبه با استفاده از ادوات مکانیزه انجام می‌شود و مراحل آبیاری و داشت نیز به‌صورت مکانیزه بوده، اما برای برداشت محصول همچنان مشکل داریم، زیرا کمبود ادوات مکانیزه وجود دارد.

جوکار یادآور شد: 50 درصد سود محصول پنبه در برداشت است که متأسفانه به‌دلیل نبود ادوات مکانیزه از دست می‌رود.

وی تأکید کرد: قیمت پنبه که دوهزار و 600 تا دوهزار و 700 تومان باید باشد، در گاهی از موارد در زمان برداشت به دوهزار تومان تنزل پیدا می‌کند و واسطه‌ها این محصول را به‌صورت اقساطی و به قیمت یک‌هزار و 600 تومان خریداری می‌کنند که بدین ترتیب سودی عاید کشاورز نخواهد شد.

جوکار از تصمیم‌گیران کشوری و برنامه‌ریزان خواست که برای آنکه بازار پنبه همچون سایر محصولات کشاورزی به وضعیت نرمالی برسد، خرید تضمینی این محصول را در دستور کار قرار دهند و بدین ترتیب به بهره‌برداران کشت پنبه توجه ویژه‌ای کنند.

وی اظهار داشت: زیر پوشش قرار دادن پنبه به‌عنوان یکی از محصولاتی که به قیمت مناسبی خریداری می‌شود، برای بهره‌برداران پنبه‌کار مشوقی می‌شود تا شاهد افزایش تولید باشیم./

خبرنگار: مژگان ستار

A-921125-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید