Iranian Agriculture News Agency

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی در گفتگو با ایانا:

آلمانی‌ها به ازای هر هکتار، 320 یورو به کشاورزان یارانه می‌دهند

در حالی که بخش کشاورزی نتوانسته از یارانه‌های هدفمند دولت در ایران برخوردار شود، آلمانی‌ها به ازای هر هکتار، 320 یورو معادل 100 درصد هزینه‌های کشاورز را به وی به‌عنوان یارانه پرداخت می‌کند.

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) پیرامون تجربه‌های این مأموریت گفت: در سفری که با وزیر جهاد کشاورزی برای ششمین اجلاس جهانی غذا شرکت داشتیم، به بازدید از اراضی کشاورزی آلمان پرداختیم.

ناصر صالحی‌نسب افزود: آنچه که به‌عنوان یک درس بزرگ از کشاورزی این کشور یاد گرفتیم آن بود که مسئولان از انجام پروژه‌های فرعی که صرفاً نام و عنوان داشته و به بسترسازی اساسی نمی‌پردازند، به‌شدت پرهیز می‌کنند و فعالیت‌های آنها به‌صورت بستری در حوزه تولید اتفاق می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: آلمانی‌ها به ازای هر هکتار، 320 یورو به کشاورزان به‌عنوان یارانه پرداخت می‌کنند که انگیزه بسیار شاخص و بالایی برای کشاورزان و رشد پایدار کشاورزی این کشور محسوب می‌شود.

صالحی‌نسب ادامه داد: 320 یورو معادل یک میلیون و 300 هزار تومان به ازای هر هکتار است که می‌تواند دربرگیرنده 60 تا 100 درصد هزینه‌های یک کشاورز باشد.

وی تصریح کرد: این در حالی است که کشاورزان ایرانی نه‌تنها از یارانه‌های مستقیم برخوردار نیستند، بلکه با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، آن بخش از ابزارهای حمایتی دولت که به کمک آنان می‌آمد، یک‌طرفه حذف شد و هرگز جایگزین مؤثری پیدا نکرد.

یک میلیارد دلار، فقط صرف وادرات گندم

نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در حالی که بر اساس گزارش گمرک، تنها طی 10 ماهه نخست سال، از 18 کشور، یک میلیارد و 100 میلیون دلار از 18 کشور گندم وارد ایران شده است، می‌توان این پرسش اساسی را پرسید که چرا چنین اعتباری صرف تقویت زیرساخت‌های داخلی نشده است؟

صالحی‌نسب تأکید کرد: واردات از کشوری نظیر اوکراین که می‌تواند زمزمه‌های آلودگی به مواد رادیواکتیو را دوباره زنده کند، چه سودی به حال کشور دارد؟ در حالی که این منبع هنگفت مالی می‌تواند برای تقویت بخش کشاورزی هزینه شود.

بیمه کشاورزی نگران‌کننده است

وی اظهار داشت: در حالی که نمایندگان مجلس پیشنهاد اختصاص یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی به‌منظور رونق بیمه پیشنهاد کرده بودند، با مخالفت نماینده دولت و برخی نمایندگان مجلس، نتوانست رأی مثبت مجلس را از آن خود کند.

صالحی‌نسب در پایان گفت: با وجود افزایش 2.5 برابری قیمت نهاده‌های کشاورزی و خسارت‌های پی‌درپی به‌علت مسائل طبیعی و زیست‌محیطی، صندوق بیمه باید توان لازم را برای حمایت از کشاورزان پیدا می‌کرد، اما وضعیت بودجه صندوق بیمه در سال آینده بسیار نگران‌کننده است./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-921125-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید