Iranian Agriculture News Agency

نماینده مردم تهران در گفتگو با ایانا:

افزایش قیمت حامل‌های انرژی، کشاورزان را فقیرتر خواهد کرد

افزایش قیمت حامل‌های انرژی و آنچه در تبصره هدفنمدی یارانه‌ها به مجلس ارائه شد، باعث فقیرتر شدن کشاورزان می‌شود، در حالی که در بودجه 93 نیز بخش کشاورزی نتوانسته بود از ابزارهای حمایتی دولت به نحو شایسته‌ای منتفع شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: آنچه در قالب تبصره هدفمندی یارانه‌ها به مجلس آمد، دربرگیرنده افزایش حداقل 100 درصدی قیمت حامل‌های انرژی بود که به معنای فقیرتر شدن کارگران، مستضعفان و کشاورزان است.

علیرضا محجوب افزود: سال گذشته دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها، 25 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد کسب کرد و آنچه در بودجه 93 آمده است، 52 هزار میلیارد تومان است که به معنای افزایش 100 درصدی حامل‌های انرژی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که امکان افزایش 100 درصدی قیمت گازوئیل وجود ندارد، دولت تنها می‌تواند با افزایش 130 درصدی قیمت بنزین چنین درآمدی را استحصال کند که به معنای فقیرتر شدن کشاورزان، کارگران، مستضعفان و اقشار ضعیف جامعه خواهد بود.

ایران در شرایط ابرتورمی قرار دارد

رئیس حزب کارگر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ابعاد تورمی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ادامه داد: از یک‌سو اعلام زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها مثلاً در تیرماه به استقبال تورم رفتن در جامعه است، در شرایطی که ایران اکنون بعد از اتیوپی، بزرگ‌ترین تورم دنیا را تجربه کرده و در شرایط ابرتورمی قرار دارد.

محجوب تصریح کرد: تورم موجود در جامعه به قدری است که بسیاری از اقشار کم‌درآمد به‌ویژه کارگران که از حمایت‌های دولت نیز چندان بهره‌ای نبرده‌اند و این عده شامل کشاورزان نیز می‌شوند، هم‌اکنون در شرایط سختی به لحاظ معیشتی به‌سر می‌برند.

وی یادآور شد: ما با هیچ دولتی عقد اخوت نبسته‌ایم، هرچند بودجه 93 واقعی دیده شده، اما نباید تورم به‌گونه‌ای مدیریت شود که فقرا فقیرتر و ثروتمندان غنی‌تر شوند.

حذف کشاورزان از لیست سبد کالا، نقطه ضعف دولت بود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: زمانی که قرار بود دولت سبد کالا در میان مردم توزیع کند، خانه کارگر اعلام کرد: "12 میلیون نفر باید مشمول سبد کالا قرار گیرند و سقف درآمدی باید یک میلیون تومان در نظر گرفته شود"، این در حالی است که دولت با در نظر گرفتن 500 هزار تومان، بخش بزرگی از کارگران شهری و فصلی را از این لیست حذف کرد.

محجوی اظهار داشت: از سوی دیگر، کشاورزان که باید جزء مشمولان دریافت سبد کالا بر اساس تعریف اولیه دولت قرار می‌گرفتند، به‌علت عدم شناسایی نتوانستند از این فرصت استفاده کنند که نقطه ضعف دولت محسوب می‌شود.

وی همچنین گفت: رئیس جمهوری در شبکه سراسری اعلام کرد: "از آن دسته از مردمی که برای دریافت سبد کالا دچار زحمت شده‌اند، عذرخواهی می‌کنم" و این بدان معناست که دولت به‌دنبال اصلاح نقاط ضعف خویش است و چنین دولتی افق روشنی خواهد داشت.

محجوب در پایان افزود: انتظار می‌رود در ارائه سبد کالای مرحله دوم، کشاورزان از همان روشی که برای پرداخت یارانه مورد شناسایی قرار گرفته‌اند، مشمول دریافت سبد کالا نیز شوند./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-921126-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید