Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون کشاورزی در گفتگو با ایانا:

مرکبات نیاز به تدوین طرح جامع دارد

تولید چهار میلیون و 500 هزار تن مرکبات در کشور، مزیت نسبی فوق‌العاده‌ای است که باید با تدوین طرح جامع، مبدل به ارزش اقتصادی کشور شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: ایران بر تولید محصولات کشاورزی به‌ویژه محصولات باغی و مرکبات دارای مزیت نسبی است که هنوز شناخته نشده و تبدیل به فرصت اقتصادی نشده است.

حسین نیازآذری افزود: نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی در بسیاری از مسافرت‌های خود، از استقبال کشورها برای صادرات مرکبات خبر می‌دهند، این در حالی است که در ایران طرحی برای ساماندهی مرکبات و قرار دادن آن در خط صادراتی کشور وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: هرچند جلساتی با سازمان توسعه تجارت گذاشته شده و لزوم بازنگری در صادرات محصولات کشاورزی گفته شده است، اما به‌نظر می‌رسد مرکبات مشخصاً نیازمند طرح جامعی است که بتواند از مرحله تولید تا بسته‌بندی و صادرات را ساماندهی کند.

قیمت پایین ذخیره‌سازی، مرکبات را زیر برف برد

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قیمت پایین ذخیره‌سازی مرکبات باعث شد کشاورزان انگیزه‌ای برای برداشت مرکبات تولیدی خود نداشته باشند و در نتیجه حجم قابل توجهی از مرکبات در باغ‌ها روی درخت زیر برف ماند.

نیازآذری تصریح کرد: اکنون مرکبات تولیدی شمال با داشتن واریته‌های گوناگون و ارقام رسمی، جزء کیفی‌ترین ارقام مرکبات دنیا به‌شمار می‌روند، اما جای بسی تعجب است که این میوه در صدر ارزان‌ترین قیمت‌ها قرار دارد.

وی یادآور شد: اگر دولت هرچه سریع‌تر برای صادرات این محصول مشوق در نظر بگیرد و بازار از حالت اشباع خارج شود، به تبع آن قیمت ذخیره‌سازی مرکبات و همچنین سلف‌خری افزایش پیدا کرده و مبدل به یک فرصت اقتصادی خواهد شد.

مرکبات جذب کارخانه‌های فرآوری نمی‌شوند

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که با وجود تولید چهار میلیون و 500 هزار تن چرا کنسانتره پرتقال وارد می‌شود، تأکید کرد: انتظار می‌رود با اجرای قانون انتزاع و مدیریت واردات، وزنه حمایت از تولیدات داخلی در بخش باغی نیز متوجه مرکبات شود.

نیازآذری اظهار داشت: جای تأسف بسیار است که با وجود حجم بالای تولید مرکبات، همچنان کنسانتره مورد نیاز صنایع آبمیوه از خارج کشور وارد می‌شود و مرکبات تولید داخلی، جذب صنایع فرآوری نمی‌شوند.

وی همچنین گفت: به‌نظر می‌رسد اینکه ارقام رسمی در تولید مرکبات در اولویت قرار گرفته و ارقام صنعتی تولید نمی‌شود، بهانه‌ای بیشتر نباشد، چرا که در زمان حاضر قیمت مرکبات در پایین‌ترین رنج انواع میوه قرار دارد و در صورتی که صنایع تبدیلی متمایل به استفاده از مرکبات تولید داخلی باشند، با حضور در باغ‌ها و انعقاد قرارداد با باغداران، امکان تأمین مرکبات به قیمت مناسب‌تر را نیز دارا هستند.

نیازآذری در ادامه افزود: به‌نظر می‌رسد واردات کنسانتره پرتقال، سود بیشتری نصیب واردکنندگان می‌کنند؛ لذا به بهانه‌های واهی، پرتقال داخلی خریداری نمی‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد که مجمع نمایندگان شمال کشور با تدوین طرح جامعه ساماندهی مرکبات برای همیشه وضعیت مرکبات داخلی را از شرایط فعلی خارج کند./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-921126-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید