Iranian Agriculture News Agency

در گفتگو با ایانا مطرح شد:

دلایل کاهش صادارت پسته ایران به چین از زبان اسدا... عسگراولادی

تحریم حمل و نقل، مشکلات جابه‌جایی پول و فشار آمریکا برای فروش پسته به چین، ازجمله مواردی بوده که در سال‌های گذشته باعث کاهش صادرات پسته ایران به چین شده که هم‌اکنون با وجود بهتر شدن شرایط این مشکلات همچنان پا برجاست.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به اینکه صادرات پسته در روزهای اخیر به حالات عادی خود برگشته است، گفت: در سال اخیر صادرات پسته به اروپا با مشکل حمل و نقل همراه بوده که به‌تازگی این مشکل برطرف و به روال سال‌های گذشته خود برگشته است.

اسدا... عسگراولادی افزود: در 11 ماه نخست سال جاری، از کل پسته تولیدی حدود 80 هزار تن صادر شده است که با توجه به بهبود شرایط جابه جایی، احتمال افزایش آن در سال آینده وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: از مابقی تولید حدود 30 هزار تن پسته به مصرف داخلی رسیده و 30 هزار تن در انبارها باقی مانده است، 10 هزار تن از این محصول نیز به‌صورت ضایعات دور ریخته می‌شود.

افزایش صادرات پسته در سال آینده

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران ادامه داد: صادرات پسته ایران به اروپا در بهمن‌ماه سال جاری افزایش 10 درصدی داشته است که پیش‌بینی می‌شود درسال آینده نیز این روند ادامه داشته باشد.

عسگراولادی با اشاره به مشکلات پیش روی صادرات پسته به چین و کاهش صادرات به بزرگ‌ترین بازار جهانی این محصول، تصریح کرد: تحریم حمل و نقل، مشکلات جابه‌جایی پول و فشار آمریکا برای فروش به چین ازجمله مواردی بوده که در سال‌های گذشته باعث کاهش صادرات پسته ایران به چین شده که هم‌اکنون با وجود بهتر شدن شرایط این مشکلات همچنان پا برجاست.

وی یادآور شد: آمریکایی‌ها با توجه به اینکه در بسیاری از کشورها ازجمله چین نماینده فروش دارند، محصول خود را مستقیم به آنها تحویل و مشکلات کمتری دارند؛ این در حالی است که بازرگانان ایرانی کمتر محصول خود را به این صورت به فروش می‌رسانند.

بازرگان کهنه‌کار پسته و زیره با رد دامپینگ بازرگانان ایرانی تأکید کرد: بر خلاف اظهار نظر ها، فروشندگان ایرانی برای عرضه محصول خود دست به هر کاری نمی‌زنند و فروش به هر طریق امری غیرقابل قبول است./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-921204-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید