Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون کشاورزی به ایانا خبر داد:

بایدها و نبایدهای اقتصاد مقاومتی/ بخش کشاورزی نیاز به چرخش نقدینگی دارد

اختصاص 35 درصد از سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بخش کشاورزی نخستین گام اقتصاد مقاومتی در حوزه تولید است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: برای توسعه بخش کشاورزی و عبور از اقتصاد تک‌محصولی باید سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سایر حوزه‌های اقتصادی افزایش پیدا کند.

محمدتقی توکلی افزود: تزریق نقدینگی به بخش کشاورزی و چرخش پول از مهم‌ترین عوامل توسعه پایدار در بخش کشاورزی است که اختصاص 25 درصد از سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بخش کشاورزی به‌منظور تقویت سرمایه‌گذاری در این حوزه، نخستین گامی بود که در بودجه 93 برای اجرای اقتصاد مقاومتی برداشته شد.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت مناسب آب و خاک از مهم‌ترین ابزارهای مؤثر برای به صرفه کردن کشاورزی کشور است. تفاوت تناژ در اراضی آبی نسبت به اراضی دیم نشان می‌دهد که مدیریت منابع باید به سمتی حرکت کند که بتوان با منابع محدود آبی بیشترین برداشت‌ها را داشت.

توکلی ادامه داد: خودکفایی در تولید گندم و افزایش تولید این محصول با عزم ملی کشور به‌دست آمد و نشان داد امکان چنین تغییری در میزان تولید و برداشت وجود دارد.

خوداتکایی مقدم بر خودکفایی است

رئیس کمیته آب کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: افزایش ارزش افزوده در بخش کشاورزی و کاهش وابستگی کشور به بازارهای بین‌المللی مهم‌ترین بخش ادبیات اقتصاد مقاومتی است.

وی یادآور شد: برنامه‌ریزی به‌منظور رسیدن به خوداتکایی، نه خودکفایی، باید در اولویت وزارتخانه‌های متولی تولید قرار گیرد. این بدان معناست که مزیت‌های نسبی باید حمایت شود و آن بخش از تولیدات که هزینه‌های بالای تولید را نیاز دارد، باید از سبد وارداتی تأمین شود.

تأمین نهاده‌های کشاورزی به قیمت ارزان

توکلی تأکید کرد: برای رسیدن به تولید به اندازه نیاز کشور لازم است نهاده‌های مورد نیاز بخش کشاورزی با قیمت مناسب و ارزان در اختیار کشاورزان قرار گیرد تا هزینه‌های تمام‌شده نیز کاهش یابد.

وی اظهار داشت: دپو و انبار کردن برخی محصولات و نهاده‌های مورد نیاز مثل انواع کود یا علوفه‌های مورد نیاز دامداری‌ها توسط شرکت پشتیبانی در فصول خاص یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که می‌تواند از بروز تنش‌های اقتصادی در بازار صنایع غذایی و بخش کشاورزی جلوگیری کند.

الگوی کشت رعایت شود

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه تاکنون در وزارت جهاد کشاورزی مورد غفلت قرار گرفته، عدم رعایت الگوی کشت بهینه و تولید محصولات استراتژیک در کشور است.

توکلی افزود: هرساله به‌رغم ادعای معاونت‌های این وزارتخانه، الگوی کشت متناسب با اقلیم و نیاز به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده به استان‌ها ابلاغ نمی‌شود و بازار با اشباع با کمبود یک یا دو محصول روبه‌رو می‌شود که نتیجه عدم اجرای الگوی کشت است.

ضایعات کشاورزی کنترل شود

وی خاطرنشان کرد: ضایعات بالا در بخش کشاورزی یکی از منابع هدررفت جدی کار، سرمایه و نیروی انسانی است؛ بدین معنا که وقتی 35 درصد محصول تولیدشده طی مراحل مختلف از چرخه مصرف خارج می‌شود، به‌طوری که قیمت محصولات ضایع‌شده، عملاً به 65 درصد مابقی تحمیل می‌شود و به‌علت احمال‌های صورت‌گرفته، هزینه تولید بالا می‌رود.

توکلی ادامه داد: بهبود ناوگان حمل و نقل در حوزه تولید کشاورزی و موظف کردن خطوط صادراتی چه در داخل و خارج برای استفاده از یخچال‌های کانتینردار و توسعه صنایع تبدیلی و به‌کارگیری از مکانیزاسیون مناسب می‌تواند در کاهش ضایعات مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: بخشی از ضایعات مرتبط به نبود صنایع تبدیلی و در نتیجه محصولات فرآوری‌شده است. هرچند سازمان میادین میوه و تره‌بار توانست برای نخستین‌بار با استفاده از طراحی سامانه آن بخش از تره‌بار ضایع‌شده را در فراوری قرار داده و با تبدیل آن به ترشی یا سایر محصولات ثانویه، ارزش افزوده ایجاد کند، اما این حرکت علمی و صنعتی باید در دستور کار سایر بخش‌های کشاورزی نیز قرار گیرد.

خط اعتباری 750 میلیارد تومانی مکانیزاسیون

این نماینده در خانه ملت یادآور شد: هرچند در بودجه 93 خط اعتباری 750 میلیارد تومانی برای توسعه مکانیزاسیون در نظر گرفته شد، اما آنچه باید پیش از تأمین مکانیزاسیون مورد نیاز محصولات در نظر گرفته شود، خدمات پس از فروش آن است.

توکلی تأکید کرد: تقویت تشکل‌هایی که وظیفه ارائه خدمات پس از فروش دارند، از طریق آشنایی آنها با دنباله‌بندهای جدید و نوین در دنیا، توزیع متناسب آن با وضعیت خاک و اقلیم متفاوت و همچنین تأمین مکانیزاسیون مورد نیاز و تخصصی محصولات از دیگر عواملی است که می‌تواند به شدت در کاهش ضایعات در مرحله برداشت مؤثر باشد.

وی اظهار داشت: به گفته بسیاری از کارشناسان، ضایعات بالای برنج، گندم و بسیاری از محصولات زراعی به‌علت نبودن به‌طور مثال کمباین‌های مورد نیاز یا کمباین‌های فرسوده صورت می‌گیرد که باید در استفاده از آنها تجدید نظر به‌عمل آید./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-921206-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید