Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر توسعه تشکل‌های سازمان تعاون روستایی کشور:

هنوز تمامی کشاورزان تحت پوشش بیمه نیستند

با وجود آنکه هشت دهه از ورود بیمه در ایران می‌گذرد، بهره‌برداران بخش کشاورزی به‌صورت کامل تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرکل دفتر توسعه تشکل‌های سازمان تعاون روستایی کشور امروز در مراسمی تفاهم‌نامه اجرایی شدن بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بین مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در محل این سازمان به امضاء رسید، گفت: حدود 80 سال از ورود نهادهای بیمه‌ای در کشور می‌گذرد.

عبدالرضا مسلمی افزود: بیمه‌ها به‌منظور حمایت از تولیدکننده و برای ایجاد چتر حمایتی به‌وجود آمده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه هشت دهه از فعالیت بیمه‌ها می‌گذرد، اما تصویب برخی از قوانین آن باعث شده که بخش کشاورزی از مزایای بیمه‌ای اجتماعی برخوردار نباشد.

مسلمی ادامه داد: به‌دلیل عدم وجود ساختار سازمانی مناسب در بخش عشایر و روستاییان، بیمه به‌صورت کامل چتر حمایتی خود را برای این قشر پهن نکرده است.

وی تصریح کرد: صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر از سال 1384 تشکیل شد و از سال 1390 ماده واحده‌ای برای کشاورزان غیرساکن روستاها تصویب شد تا از مزایای این صندوق برخوردار شوند، اما اجرایی شدن آن به طول انجامیده است.

مراجعه به کارگزاری‌های روستایی برای کشاورزانی که عضو نظام صنفی نیستند

مدیرکل دفتر توسعه تشکل‌های سازمان تعاون روستایی کشور یادآور شد: معرفی کشاورزانی که ساکن شهر هستند، از طریق دو مرجع مشخص تعریف می‌شود. یکی از طریق نظام صنفی مشخص می‌شود که کسانی که قبلاً پروانه گرفتند، می‌توانند با ارائه مدارک به این صندوق مراجعه کرده و تحت پوشش قرار گیرند و کشاورزانی که در شهر ساکن هستند و عضو نظام صنفی نیستند نیز می‌توانند به کارگزاری‌های روستایی مراجعه کرده و تقاضای خود را برای بیمه شدن اعلام کنند.

مسلمی تأکید کرد: مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها پس از بررسی درخواست می‌توانند تأییدیه لازم را صادر کنند و بدین ترتیب این افراد به‌عنوان کشاورز تحت پوشش و مزایی این صندوق قرار گیرند.

وی اظهار داشت: سازمان مرکزی تعاون روستایی به نمایندگی از وزارت جهاد کشاورزی، این تفاهم‌نامه را با صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر که تحت پوشش وزارت کار است، به امضاء رساند./

خبرنگار: مژگان ستار

A-921206-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید