Iranian Agriculture News Agency

امضای تفاهم‌نامه همکاری اجرایی شدن بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر؛

موانع برای بیمه اجتماعی کشاورزان برداشته شد/ کل کشاورزان بیمه اجتماعی می‌شوند

با برداشته شدن موانع سنی و وضعیت بهره‌بردارانی که در شهرها ساکن بوده، اما شغل آنها کشاورزی است، تمامی تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی بدون هیچ مشکلی می‌توانند تحت پوشش بیمه اجتماعی که بازنشستگی، مستمری بازماندگان و ازکارافتادگی را دربر می‌گیرد، قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، امروز طی مراسمی تفاهم‌نامه اجرایی شدن بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بین مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در محل این سازمان به امضاء رسید.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در این مراسم گفت: با اجرایی شدن این قانون، دلگرمی برای تولید بیشتر و کیفی‌تر افزایش می‌یابد.

سیدحمید کلانتری افزود: هرچقدر پوشش بیمه‌ای بخش کشاورزی افزایش یابد، چتر حمایتی در کنار عدالت اجتماعی بیشتر نمود پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: روش‌های امدادی بدین ترتیب به روش بیمه‌ای تغییر جهت می‌دهد.

کلانتری ادامه داد: تمامی روستاییان از این پس که دارای سنتی بالاتر از 18 سال داشته باشند، می‌توانند بدون در نظر گرفتن شرط سنی، از مزایایی چون بیمه مستمری، ازکارافتادگی و بازماندگان برخوردار شوند.

وی تصریح کرد: در گذشته مطابق قانونی که هیچ‌گاه اجرایی نشد نیز برداشتن سقف سنی روستاییان که برای مردان حداکثر 55 و برای زنان حداکثر 50 سال بود، ابلاغ شد، اما طی یک ماه و نیمه اخیر، این قانون به‌صورت کامل اجرایی شده است.

انجمن نظام صنفی یاری‌رسان بیمه اجتماعی کشاورزان

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر یادآور شد: در گذشته کشاورزانی که ساکن شهرها شده بودند، اما شغل آنها همچنان کشاورزی بوده و یا برخی کوچ‌کنندگان که مجبور بودند برای فعالیت به روستاها رفت و آمد کنند، بلاتکلیف بودند که بدین ترتیب تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

کلانتری تأکید کرد: بیمه فوق، کارگاه و واحدهای تولیدی را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد و علاوه بر آن، کشاورزانی که به‌صورت خانوادگی فعالیت مِی‌کنند نیز می‌توانند تحت پوشش قرار گیرند.

وی اظهار داشت: سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور، به کمک اتحادیه‌ها و تعاونی‌های موجود، به این صندوق برای شناخت کشاورزان کمک می‌کنند.

کلانتری همچنین گفت: احراز شرایط کشاورز بودن یا توسط انجمن نظام صنفی انجام می‌شود و یا مراکز خدمات و مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و استان‌ها در این امر یاری‌رسان صندوق خواهند بود.

وی در ادامه افزود: حدود یک میلیون و 100 نفر تا هشت سال گذشته تحت پوشش این صندوق قرار گرفتند که باید پنج میلیون نفر دیگر نیز اضافه شوند که امید می‌رود ظرف پنج سال آینده، این امر محقق شود.

بهره‌برداران کشاورزی تنها پنج درصد حق‌السهم بیمه‌ای را پرداخت می‌کنند

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خاطرنشان کرد: پنج درصد حق بیمه توسط بهره‌بردار و 10 درصد مابقی نیز توسط دولت پرداخت خواهد شد.

کلانتری ادامه داد: مبنای پرداخت حق بیمه افراد هشت سطح درآمدی است که جدول آن هرساله از طریق کارگزاری‌ها برای استفاده‌شدگان بیمه موجود است.

وی تصریح کرد: حق بیمه به‌صورت سالانه به این صندوق پرداخت می‌شود.

کلانتری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا درباره نوع پوشش بیمه‌ای فوق یادآور شد: این بیمه تأمین اجتماعی بوده و شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی و خدمات پس از فوت است و بیمه مربوط به درمان را شامل نمی‌شود.

وی تأکید کرد: بیمه محصولات کشاورزی نیز جزء تعهدات ما نیست، زیرا صندوق بیمه محصولات کشاورزی در این زمینه انجام وظیفه می‌کند.

کلانتری اظهار داشت: اگر افراد یک سال حق بیمه داشته باشند، می‌توانند در صورت هریک از حوادث ازکارافتادگی و فوت از مزایای آن استفاده کنند.

وی درباره میزان حق‌السهم کشاورزان نیز افزود: از سطح درآمدی 150 تا 400 هزار تومان می‌توانند بهره‌برداران به‌عنوان حق‌السهم پرداخت کنند و دوبرابر این مقدار توسط دولت لحاظ خواهد شد و بدین ترتیب یک‌سوم سهم بیه‌ای توسط بهره‌برداران و دوسوم مابقی توسط دولت پرداخت می‌شود.

کانون‌های صنفی 392 شهرستان کشور برای پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان کمک می‌کنند

عضو هیئت‌مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور نیز در ادامه گفت: برای روبه‌رو شدن با اقتصاد مقاومتی، ارتقاء شاخصه‌های بیمه مد نظر است و امید می‌رود که بتوانیم در کنار صندوق همکاری مؤثری داشته باشیم.

حسین صفایی خاطرنشان کرد: برای افزایش سطح رفاه روستاییان، کشاورزان و عشایر، پوشش‌های بیمه‌ای می‌توانند بسیار مؤثر واقع شوند که با فرصت فراهم‌آمده، می‌توانیم به‌صورت کامل در 392 شهرستان کشور شاهد کانون‌های نظام صنفی شکل‌گرفته باشیم که می‌توانند به گستردگی بیمه اجتماعی کمک کنند.

وی ادامه داد: نظام صنفی کشاورزان به کمک صندوق تأمین اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خواهد آمد و تحت پوشش قرار دادن بهره‌برداران تسهیل می‌شود.

صفایی تصریح کرد: در نظام صنفی کشاورزی، 230 شغل کشاورزی شناسایی شده که شاغلان کشاورز شهری را نیز دربر می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور یادآور شد: فرصت‌هایی برای سرمیه‌گذاری و تکمیل زنجیره تأمین و تولید فراهم آمده که می‌توان از آنها به نحو مؤثری بهره‌برداری کرد.

وی تأکید کرد: این صندوق با توجه به سرمایه‌ای که دارد، می‌تواند نقش ارزنده‌ای را در شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی ایفا کند.

صفایی اظهار امیدواری کرد که در یک دروه پنج‌ساله بتوان بهره‌برداران را تحت پوشش قرار داد و به اهداف مد نظر تفاهم‌نامه دست پیدا کرد.

وی اظهر داشت: هر سه ماه یک‌بار، ارزیابی از روند کار با نشست‌های مشترک بین این سازمان و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر انجام می‌شود./

خبرنگار: مژگان ستار

A-921206-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید