Iranian Agriculture News Agency

رئیس کمیسیون کشاورزی در گفتگو با ایانا پیشنهاد کرد:

تدوین نقشه راه در دولت و مجلس برای تحقق اقتصاد مقاومتی/ مردم باید با اعتماد به دولت، در بخش تولید سرمایه‌گذاری کنند

سرمایه‌های محبوس و مغفول باید در بخش‌های تولیدی و اقتصادی هدایت شوند، به‌گونه‌ای که مردم اعتماد کنند و منابع مالی خود را در حوزه‌های تولیدی به جای حوزه‌های مصرفی و کاذب سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: بحث اقتصاد مقاومتی که رهبری سیاست‌های کلی آن را عنوان کرد، از دو سال گذشته مطرح بود و روی اجرای آن زمینه‌هایی به‌وجود آمد، اما امروز به‌صورت سیاست کلی ابلاغ شده و به‌نظر می‌رسد بخش کشاورزی در حوزه اقتصاد مقاومتی حرف زیادی برای گرفتن دارد.

عباس رجائی افزود: با توسعه همه‌جانبه فرمان رهبری، باید تلاش شود تا اقتصاد مقاومتی با داشتن نقشه راه و عملیات راه اقتصادی در مجلس و دولت طراحی شود.

وی خاطرنشان کرد: در این باره دستگاه‌های مختلف نقش‌آفرینی می‌کنند که هم کمیسیون کشاورزی و هم وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان دستگاه‌های مرتبط باید نقشه راه خود را تدوین کرده و در اختیار همه فعالان بخش کشاورزی قرار دهند.

رجائی ادامه داد: وقتی می‌گوییم "اقتصاد مقاومتی"، معنایش ریاضت اقتصادی نیست، بلکه اقتصاد شتابان و در عین حال پویا است و باید در چارچوب خود رشد و توسعه داشته باشد و از این جهت مقاومتی خوانده می‌شود که در برابر زیاده‌خواهی‌ها در حوزه سیاست و اقتصاد ایستادگی می‌کند؛ اگر نه، ریاضت اقتصادی دنبال نمی‌شود.

وی تصریح کرد: تدوین هدف در چارچوب نقشه راه، در واقع تخصیص صحیح منابع را به همراه دارد، به این معنا که با استفاده از این چارچوب، منابع دقیق در ظرفیت‌های حداکثری و پایه‌های اقتصادی کشور دنبال می‌شود و توسعه تجارت را به همراه خواهد داشت.

مشارکت اقتصادی مردم، لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی لازم است مشارکت واقعی مردم در حوزه اقتصاد همراه دولت باشد، به این معنا که مانند فراخوان حضرت امام برای جهت سازندگی به مردم، اقتصاد مقاومتی نیز تمام مردم را به صحنه واقعی اقتصاد بیاورد و تخصیص بهینه منابع که منجر به امنیت غذایی کشور می‌شود، محقق شود.

رجائی تأکید کرد: امنیت غذایی باعث استیلای سیاسی کشور شده و منابع پایه مورد توجه قرار می‌گیرد؛ از سوی دیگر، آب، هوا و خاک به‌عنوان سه عنصر پایه‌ای باید در اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار گیرد.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر، تلاش باید برای رسیدن به توسعه پایدار باشد؛ به‌طور مثال، آنچه در خودکفایی گندم اتفاق افتاد، دوباره تکرار نشود که ما یک‌بار جشن خودکفایی بگیریم و بعد مبدل به بزرگ‌ترین واردکننده گندم شویم.

سرمایه‌های محبوس در حوزه اقتصادی هدایت شود

این نماینده مردم در خانه ملت گفت: باید برنامه‌ای تدوین شود که هدایت سرمایه‌ها به‌ویژه سرمایه‌های محبوس و مقبول وارد اقتصاد کشور شود، مردم اعتماد کنند و به سمت سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی روی بیاورند.

رجائی همچنین افزود: اصلاح ساختار، از دیگر لازمه‌های اجرای اقتصاد مقاومتی است. اگر لازم است هدفمندی انجام شود، باید در کنار این حرکت شتابان، جراحی‌های بزرگ اقتصادی نیز اتفاق بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: نظارت بر عملکرد از مهم‌ترین مؤلفه‌های توفیق هر پروژه اقتصادی است؛ به‌طور مثال، نباید کاری کرد که رانت یا رقم طلایی سود برای عده‌ای ایجاد شود. سبد کالایی به‌صورت رایگان در میان مردم توزیع شد و از آنجا که به‌صورت غیرپولی دریافت می‌شد، مردم اقدام برای وزن کالاهای دریافتی خود نداشتند. اگر گروهی اقدام به سوءاستفاده از چنین موقعیتی می‌کردند، اعداد کوچک در مقیاس بزرگ می‌توانست رقم طلایی قابل توجهی را متوجه سودجویان کند.

رجائی تصریح کرد: از سوی دیگر، قوانین نیز نباید مانع حرکت اقتصاد مقاومتی شود و باید در مجلس نیز قانون‌گذار، راه را برای تحقق آن فراهم کند./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-921207-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید