Iranian Agriculture News Agency

امنیت غذایی 100‌درصد در معرض تهدید

متاسفانه هیچ آمار رسمی درباره وضعیت آب و خاک وجود ندارد، اما براساس اطلاعات موجود، در برخی از مناطق کشور امنیت غذایی 100‌درصد به خطر افتاده است.

به گزارش خبرنگار روزنامه تابناک، سید وحید رضا ابطحی مدیر عامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی و کشاورزی در جریان دیدار اعضای موسسه تحقیقات خاک و آب از «شرکت تعاونی تولید روستایی شهید نواب صفوی»، ضمن بیان این مطلب و ابراز خرسندی از همکاری‌های شکل گرفته بین تعاونی‌های تولید و بخش علمی، افزود: اینکه اراضی زراعی کشور در حال از بین رفتن است، متاسفانه هیچ نگاه هدفمندی در این بخش وجود ندارد. پس از انقلاب به خصوص در سال‌های اخیر هیچ برنامه راهبردی در زمینه آب و خاک کشور نداشته‌ایم.

وی افزود: درحال‌حاضر یک هزار و 350 تعاونی در کشور وجود دارد، تعاونی‌ها نقش استراتژیکی در تولید و امنیت غذایی کشور ایفا می‌کنند.

ابطحی اضافه کرد: درحال‌ حاضر چهار میلیون هکتار از اراضی آبی و دیم کشور تحت پوشش اعضای اتحادیه مرکزی تعاونی تولید قرار دارد. در واقع 25‌درصد اراضی آبی و دیم کشور را اداره می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: 49.5‌درصد پسته کشور، 25‌درصد گندم، 10‌درصد جو و 30‌درصد ذرت دانه‌ای ایران در دل تعاونی‌های تحت پوشش اتحادیه مرکزی تولید می‌شوند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی تولید ادامه داد: در بازدید از تعاونی‌های خراسان رضوی، مشخص شد از 13 هزار هکتار اراضی کشاورزی نیل‌آباد فقط دو هزار و 500 هکتار باقی مانده است. 60‌درصد از منابع آبی این اراضی که 21 حلقه چاه را شامل می‌شد، خشک شده است.

وی تاکید کرد: این فاجعه در حال رخ دادن است و هیچ مرجعی مطمئن‌تر از موسسه تحقیقات خاک و آب برای اصلاح این روند وجود ندارد.

وی با اشاره به متن برنامه پنجم، تصریح کرد: تا پایان این برنامه باید 35‌درصد کود شیمیایی مصرفی بخش کشاورزی با کود آلی جایگزین شود. البته در دوسال ابتدای برنامه اقدامی در این رابطه انجام نشده است. اما اگر بخواهیم در این راستا گام برداریم، 65‌درصد عملیات جایگزینی کود شیمیایی و آلی باید در دل تعاونی‌های تولید رخ دهد.

تشکیل شرکت‌های دانش بنیان در زمینه آب و خاک

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور هم از تشکیل شرکت‌های دانش بنیان در راستای بهبود عملکرد آب و حفظ خاک در مزارع کشور خبرداد.

دکتر کاظم خاوازی با اعلام این خبر اظهار داشت: تفاهم‌نامه‌ای بین اتحادیه مرکزی تعاونی تولید روستایی و کشاورزی و این موسسه در زمینه آب و خاک منعقد شده است. در این تفاهم‌نامه بحث تشکیل یک یا چند شرکت دانش بنیان در مناطق تولیدی مطرح شده است.

وی افزود: بخش‌های مختلف تحقیقاتی حاضر در این موسسه می‌تواند به نیازهای موجود در تعاونی‌های تولید پاسخ گوید.

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با اشاره به سخنان مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی تولید در زمینه شور شدن خاک مزارع کشور، گفت: ما تحقیقات مناسبی روی شوری و آلودگی خاک انجام داده‌ایم. همچنین بحث پایش منابع خاک کشور در دستور کار موسسه بوده است.

وی انعقاد تفاهم نامه با اتحادیه مرکزی تعاونی تولید را فرصت مناسبی برای محققان در راستای ارایه یافته‌های خود به صورت بسته‌های مختلف علمی و بررسی نتایج این تحقیقات در مزارع دانست.

خاوازی تاکید کرد: در قالب شبکه موجود در اتحادیه مرکزی تعاونی تولید، بحث آموزش کشاورزان در راستای بهبود راندمان آب در مزارع را هم می‌توان پیگیری کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید