Iranian Agriculture News Agency

در آیین افتتاح نخستین مرکز تولید بذر سیب‌زمینی در سیستم هواکشت در اردبیل عنوان شد؛

افتتاح نخستین مرکز تولید بذر سیب‌زمینی هواکشت در اردبیل

نخستین مرکز تولید سیب‌زمینی در سیستم هواکشت در اردبیل به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی اردبیل، معاون برنامه‌ریزی استانداری اردبیل گفت: باید برای پیشرفت و بالندگی تولید بر اقتصاد مقاومتی تأکید کرد، زیرا بهبود وضعیت کسب و کار وضعیت معیشتی افراد جامعه از سیاست‌های اصل دولت یازدهم است.

محمدباقر بهشتی افزود: تولیدات محصولات کشاورزی باید بر اساس آخرین استانداردهای جهانی و مدیریت علمی باشد تا حضور ایران و به تبع آن استان در بازار جهانی بیشتر شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل نیز در این باره اظهار داشت: اردبیل نخستین استانی است که بذر مینی تیوبر به روش هواکشت تولید می‌کند. با استفاده از این روش، از ورود هرگونه عامل بیماری‌زا به محصول جلوگیری می‌شود.

عادل عبدایمانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در سطح کشور چهار میلیون و 500 هزار تن سیب‌زمینی تولید می‌شود که استان اردبیل یک‌پنجم این محصول را تولید می‌کند.

وی یادآور شد: در حال حاضر چهار مرکز تولید بذر مینی‌تیوبر فعال است که امسال بیش از یک میلیون و 250 هزار عدد بذر مینی‌تیوبر تولید کرده‌اند و 30 نفر نیروی ماهر و متخصص در این مراکز مشغول به خدمت هستند.

در ادامه، مسئول ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اردبیل نیز گفت: تاکنون از طریق سیستم خاکی، بذر مینی‌تیوبر استان تأمین می‌شد که در یک مترمربع قادر بودیم فقط 200 تا 300 عدد بذر مینی‌تیوبر تولید کنیم، اما با این روش قادر هستیم در یک مترمربع یک‌هزار و 600 تا دوهزار و 700 عدد بذر مینی‌تیوبر تولید کنیم.

حسن پناه تأکید کرد: شش کلون امیدبخش سیب زمینی و دو رقم ملی ساوالان و خاوران و دو رقم خارجی آگریا و مارفونا در این پروژه بررسی شدند./

A-921214-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید