Iranian Agriculture News Agency

مردم سفارش پاک کردن مرغ در مغازه‌ها را ندهند

مدیرکل نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت با توصیه به مردم مبنی بر این‌که به هیچ عنوان سفارش پاک کردن مرغ در مغازه‌ها را ندهند از نظارت و محدودیت‌های استفاده از خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس در سال ۹۳ خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت خبرگزاری تسنیم، هدایت حسینی مدیر کل نظارت و ارزشیابی فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشت سازمان غذا و دارو در نشست خبری خود با رسانه‌ها با اشاره به این‌که از سال 93 نظارت بر فرآورده‌های گوشتی از جمله خمیر مرغ جدی‌تر خواهد شد، اظهار داشت: بیش‌ترین درخواستی که ما از مردم داریم این است که به هیچ عنوان تقاضا نکنند که مرغ ‌در قصابی‌ها و یا مرغ‌فروشی‌ها پاک شود‌ زیرا هم اکنون اجزای متعدد مرغ نیز به صورت جداگانه عرضه می‌شود و پاک کردن مرغ باعث می‌شود برخی از اجزای آن در چرخه خمیر مرغ استفاده شود.

وی افزود: سازمان غذ ا و دارو برای خمیر مرغ برنامه جامعی در سال 93 به اجرا درخواهد آورد تا فقط کارخانجات فرآورده‌های گوشتی بتوانند برای تولید سوسیس و کالباس از خمیر مرغ استفاده کنند. البته خمیر مرغ چیز بدی نیست، ولی این حق مردم است تا بدانند در یک فرآورده گوشتی از چه موادی استفاده شده است.

حسینی با اشاره به ساماندهی خمیر مرغ در سال 93 به خصوص برای تولید سوسیس و کالباس عنوان کرد: خمیر مرغ که معنای اصلی آن گوشت جدا شده از استخوان به روش‌های مکانیکی است به دو روش تولید می‌شود. یک روش آن است که مرغ به صورت کامل جداسازی آن صورت می‌پذیرد و به خمیر مرغ تبدیل می‌شود و روش دوم آن است که پس از جداسازی سینه و ران مرغ آن اجزایی که به استخوان چسبیده است وارد چرخه تولید خمیر مرغ می‌شود. بنابراین ما از مردم تقاضا داریم تا تقاضای پا کردن مرغ را در مغازه‌های قصابی و مرغ‌فروشی نداشته باشند تا ضایعات این پاک شدن مرغ وارد چرخه تولید خمیر مرغ نشود.

* آخرین وضعیت بهداشت نمک در کشور

مدیر کل نظارت و ارزشیابی فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشت سازمان غذا و دارو درباره بهداشت نمک‌های کشور عنوان شده است برخی از آن‌ها بهداشتی نیست، گفت: یک نوع نمک در کشور تولید می‌شود به نام نمک‌های کوبیده شده که مورد تأیید وزارت بهداشت نیست، بلکه نمک‌هایی مورد تأیید وزارت بهداشت است که در کارخانجات ناخالصی آن گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: براین اساس در 2 ماه گذشته نظارت بر نمک‌های موجود در بازار را داشتیم و متوجه نمک‌هایی شدیم که به روش کوبیده شده تهیه شده بودند که به دلیل عدم دارای شناسنامه به هیچ عنوان به آن‌ها پروانه مجوز تولید داده نشده است.

حسینی بیان داشت: در این زمینه نمک‌هایی که هم از وزارت بهداشت پروانه قرار گرفته بودند ارزشیابی شد که 95 درصد این نمک‌ها با ویژگی‌ تأییدیه‌های سازمان غذا و دارو انطباق داشتند و فقط دو نوع نمک تذکر گرفتند. در این راستا نمک دریا نیز مورد تأیید وزارت بهداشت نیست

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید