Iranian Agriculture News Agency

رئیس کمیسیون کشاورزی در صحن علنی مجلس خبر داد:

انتقاد رجائی از عدم توجه معاون رئیس جمهوری به بخش کشاورزی/ چرا کشاورزان کارت سوخت ثابت ندارند؟

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از عدم توجه معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری پیرامون بحث هدفمندی یارانه‌ها و اقتصاد مقاومتی به مشکلات حوزه کشاورزان انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، عباس رجائی پس از گزارش وزیر جهادکشاورزی درباره اقتصاد مقاومتی گفت: بخشی از دغدغه‌هایی که قرار بود به اطلاع نمایندگان مجلس برسانند، وزیر جهادکشاورزی ارائه کردند، اما دولت، مجلس و قوه قضائیه مسئولانی هستند که باید برای مردم نسخه‌های شفابخش تهیه کنند تا بخش کشاورزی به جایگاه خود برسد.

وی افزود: انتظار می‌رفت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در گزارش خود درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی، مباحث جدی مطرح کنند که محقق نشد و مشاهده کردیم که امنیت غذا به جای وزارت جهادکشاورزی به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته شد.

رجائی خاطرنشان کرد: در حالی که تولید ماده آلی خاک در ایران نیم درصد اعلام شد، این رقم در دنیا چهار درصد است و با توجه به نیمه‌خشک بودن و بحران کم‌آبی، وضعیت سفره‌های آبی بسیار نگران‌کننده توصیف شده است؛ لذا پرسش ما از وزرای نیرو و جهادکشاورزی آن است که پیرامون تولید ماده آلی خاک و ارتقاء بهره‌وری آب چه برنامه‌هایی تدوین شده است؟

وی ادامه داد: وزارت جهادکشاورزی در دولت گذشته قرار بود 300 میلیون تن محصول کشاورزی تولید کند که مسئولان این وزارتخانه قول دادند آن را تا 230 میلیون تن ارتقاء دهند، اما فاصله 300 تا 230 میلیون تنی تعهد داده شده؛ چگونه پُر خواهد شد!؟

چرا کشاورزان کارت سوخت ثابت ندارند؟

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش قمیت سوخت، قبل و بعد از هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: پیش از اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها، در هر هکتار از تولید یک میلیون تومان سوخت صرف می‌شد و در فاز نخست، این رقم به 9 میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

رجائی با انتقاد از کافی نبودن سوخت در بخش کشاورزی یادآور شد: چرا نباید کارت سوخت ثابتی در اختیار کشاورزان قرار گیرد و عده‌ای بگویند ممکن است کشاورز آن را به قیمت بالاتر به فروش برساند و سودی به‌دست آورد. حال جای این پرسش باقی است که چرا باید با این تفکرات به کشاورزان زحمتکش تهمت زده شود؟

وی تأکید کرد: در فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها قرار بود مشکل انرژی 21 هزار مرغداری کشور مرتفع شود، این در حالی است که هنوز تعداد قابل توجهی از این مرغداری‌ها با این معضل روبه‌رو هستند و معلوم نیست چه برنامه‌ای برای سایر مرغداری‌هایی که به تجهیزات نوین و مدیریت سوخت ارتقاء پیدا نکرده، چه برنامه‌ای تدوین شده است؟

رجائی اظهار داشت: اعتبارات خوبی در حوزه سلامت در نظر گرفته شده است، اما معتقدم در حالی که 70 درصد از بیماری‌ها، حاصل بیماری مشترک انسان و دام است، برای حوزه دامپروری چه اعتباراتی در نظر گرفته شده است؟

وی از بارش برف و واقعی نبودن قیمت‌ها در حوزه کشاورزی انتقاد کرد و گفت: در حالی که باید کالاهای اساسی در داخل کشور تولید شود، اکنون با یک نگاه انحرافی و غلط که استقلال کشور را نشانه رفته است، کالاهای اساسی وارد می‌شود.

این نماینده مجلس نهم در مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: سه قانون به تصویب رسیده است که اگر اجرا شود، اقتصاد مقاومتی شکل می‌گیرد. این سه قانون عبارتند از؛ قانون افزایش بهره‌وری و منابع طبیعی، قانون نظام جامع دامپروری و قانون جامع تمرکز وظایف بخش کشاورزی./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-930120-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید