Iranian Agriculture News Agency

رئیس جمهوری: باید از همه امکانات برای ایجاد تحول چشمگیر در بخش کشاورزی استفاده کنیم

* لذت کشاورزان از تولید کردن، مانند لذتی است که مادران از رشد فرزندشان می‌برند تا زمانی که فرهنگ "درست تولید کردن" به‌خوبی تبیین و اجرایی نشود، نمی‌توان در اقتصاد به‌طور عام و در کشاورزی به‌طور خاص، گام‌های شاخص و اثرگذاری برداشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس جمهوری کشورمان پس از اظهاراتی که در ابتدا پیرامون مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها انجام داد، در تأکید بر جایگاه خطیر بخش کشاورزی به لحاظ اقتصادی، حیات اجتماعی و امنیت غذایی گفت: اگرچه کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که میزان واردات در آن صفر باشد، اما درصد بالای خوداتکایی به انرژی و کالری، یکی از فاکتورهای مهم امنیت غذایی در هر جامعه است.

حسن روحانی ضریب خوداتکایی کنونی که از سوی معاون برنامه‌ریزی وزیر 55 درصد اعلام شده را با رقم مطلوب دارای فاصله زیاد برشمرد و افزود: اگر همان هدف محقق‌شده در برنامه سوم یعنی 82 درصد محقق شود، می‌توان گفت به درصد خوبی نایل شده‌ایم.

وی با یادآوری اینکه دستیابی یه این هدف طی شش ماه و یک سال مقدور نیست، اظهار امیدواری کرد که تا طی چهار یا حداکثر پنج سال، درصد خوداتکایی به 82 درصد برسد.

روحانی با بیان اینکه در صورت تحقق این مهم، بخشی از فرمان اقتصاد مقاومتی نیز محقق شده است، خاطرنشان کرد: بنده در ادامه قولی که وزیر و مسئولان وزارت جهادکشاورزی دادند، به ملت عزیز قول می‌دهم در آینده‌ای نزدیک شاهد تحولی خوب در محصولات کشاورزی خواهیم بود و رقم خوداتکایی در کالری مورد نیاز در برنامه‌ای چهارساله یا پنج‌ساله به بیش از 80 درصد خواهد رسید.

وی که در اظهارات خود به مصادیقی از وضعیت حاکم بر بخش کشاورزی به لحاظ فنی استناد می‌کرد، ادامه داد: از آنجا که نیروی انسانی از مدیریت ارشد گرفته تا بدنه اجرایی در استفاده از فناوری‌های روز در مزرعه تأثیرگذار هستند، لذا دانشکده‌های کشاورزی ما باید دانشجویان کشاورزی را به‌گونه‌ای تعلیم دهند که تولیدکنندگان و کارفرمایان به‌دنبال آنها بروند، نه اینکه دانش‌آموختگان برای سال‌ها بعد از دانش‌آموختگی نیز جویای پیشه مرتبط با کشاورزی باشند.

رئیس جمهوری در این باره به اتفاق متفاوت در سایر نقاط دنیا پیرامون نحوه استفاده از دانش‌آموختگان اشاره کرد و یادآور شد: فعالان بخش خصوصی آن کشورها، پیش از پایان تحصیل دانشجویان در سال آخر تحصیلی، آن ها را استخدام می‌کنند.

روحانی با اشاره به نامگذاری سال اقتصاد و فرهنگ برای سال 93 آن ها را در کنار هم توصیف کرد و اظهار داشت: تا زمانی که فرهنگ "درست تولید کردن" به‌خوبی تبیین و اجرایی نشود، نمی‌توان در اقتصاد نیز گام‌های شاخص و اثرگذار برداشت.

وی با استناد به روند رشد فناوری‌های کشاورزی از گاوآهن تا انواع مدل‌های در حال ارتقاء تراکتور و کمباین، تصریح کرد: یا وقتی بذر مقاوم به آفات و کم‌آبی تولید می‌شود و از آب نیز به کمک فناوری روز حداکثر بهره‌وری صورت می‌گیرد، می‌توان به ضرس قاطع ادعا کرد که فرهنگ به یاری اقتصاد آمده است.

روحانی با اشاره به اقدام دولت برای تأمین اعتبار پوشش 550 هزار هکتار اراضی خوزستان با تجهیز به سیستم آبیاری نوین تأکید کرد: با این پروژه بزرگ ملی، 9 تا 10 میلیون تن محصول فقط در استان خوزستان تولید خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سفر اخیر به استان سیستان و بلوچستان نیز به مردم اعلام کرده است 46 هزار هکتار از اراضی آن ها تحت پوشش آبیاری قرار می‌گیرد، اظهار امیدواری کرد که با تحقق این مهم، در کنار توسعه کشاورزی، صنایع قبل و بعد هم رونق بگیرد.

رئیس جمهوری با تأکید بر اهمیت نقش آبزیان در سلامت مردم در قیاس با سایر منابع پروتئین‌های حیوانی گفت: مطالعات علمی و تجربی نشان داده است که میزان امید به زندگی و سلامتی مردمان آن ها که فرآورده‌های آبزی سهم پررنگی در سفره آن ها دارد، بیشتر است.

روحانی در حالی که فقط یک روز از "روز مادر" می‌گذشت، در سخنانش کشاورزی را به‌رغم پیشه‌ای سخت، شغلی لذت‌بخش با احساسی مانند احساس یک مادر به فرزندش تشبیه کرد و افزود: لذتی که باغدار، زارع، صیفی‌کار، دامدار و مرغدار از تولید محصول می‌برد، مانند لذت مادری است که از روند رو به رشد فرزندش در تمام مراحل زندگی می‌برد.

وی با بیان اینکه افزایش ضریب خوداتکایی و بهبود کیفی تولید و نوسازی تحقیقات منجر به دستاوردهای بزرگ ملی در امنیت غذایی خواهد شد، قول داد تا برای رونمایی دست کم یکی از دستاوردهای سازمان تحقیقات کشاورزی که اسکندر زند، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نوید داد،حضور یابد.

روحانی در جمع معاونان و مدیران ارشد وزارت جهادکشاورزی به آن ها قول داد تا در جهت تسریع در تحقق اهداف یادشده، هرگونه لایحه پیشنهادی که لازم باشد، تهیه و ارائه خواهد شد.

بنابر این گزارش و در پایان، محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی ضمن سپاس از بابت اظهارات کارشناسی رئیس جمهوری در حوزه کشاورزی و واژه‌های عاطفی او در وصف جایگاه مهم کشاورزان، ابراز امیدواری کرد که او و همکارانش در ادامه خدمت به تولید، پاسخگوی رویکردهای اعلام‌شده رئیس جمهوری در این نشست صمیمانه باشند تا در آینده‌ای نه‌چندان دور، خنده را بر لب مردم بنشانند./

خبرنگار: علیرضا صفاخو

A-930201-07

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید