Iranian Agriculture News Agency

قائم‌مقام صنایع شیر ایران اعلام کرد:

افزایش دریافت شیر خام دامداران با افتتاح کارخانه‌های فرآورده‌های پودری/ افزایش 23 درصدی دریافت شیر خام دامداران در فروردین امسال نسبت به پارسال

سالانه صنعت شیر کشور 24 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به تبریز، قائم‌مقام صنایع شیر ایران (پگاه) در نشست خبری به مناسب افتتاحیه کارخانه فرآورده‌های پودری این شرکت گفت: طبق اعلام مرکز آمار و مرکز پژوهش‌‌های مجلس چهار میلیون نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در صنعت شیر مشغول فعالیت هستند که از این تعداد 1.5 میلیون فرصت شغلی دائم است.

علی اسدیان افزود: پتانسیل صنعت شیر برای ایجاد اشتغال بسیار بالا است، چون ظرفیت تولید بیش از 12 میلیون تن شیر در کشور وجود دارد، در حالی که هم‌اکنون کمتر از پنج میلیون تن تولید می‌شود، یعنی کمتر از 40 درصد ظرفیت در حال فعالیت است.

وی با اشاره به گردش مالی 24 هزار میلیارد تومانی صنعت شیر کشور در سال خاطرنشان کرد: پتانسیل ایجاد اشتغال در صنعت شیر بسیار بالا است و نیاز به سرمایه‌گذاری جدید ندارد.

اسدیان با بیان اینکه به همین دلیل توسعه این صنعت نیاز به سرمایه‌گذاری جدید ندارد، ادامه داد: در نیمه دوم امسال در صورت رونق اقتصادی وضعیت بازار شیر بهتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه از هر 10 تن شیر خام یک شغل در سال ایجاد می‌شود، تصریح کرد: اگر سرانه مصرف سالانه 10 کیلوگرم باشد، 77 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

قائم مقام صنایع شیر ایران (پگاه) یادآور شد: در حالی اوایل انقلاب سالانه 400 میلیون دلار صرف واردات شیر می‌شد و نخستین واردکننده پنیر در دنیا بودیم که هم اکنون بیش از 640 میلیون دلار صادرات سالانه مواد لبنی کشور است و یک میلیارد دلار موازنه مثبت تجاری به نفع کشور ایجاد شده است.

اسدیان با اشاره به افتتاح کارخانه فرآورده‌های پودری لبنی تأکید کرد: هم‌اکنون هفت کارخانه تولید فرآورده‌های پودری در کشور وجود دارد و دلیل افتتاح چنین کارخانه‌هایی افزایش ظرفیت دریافت شیر خام دامداران کشور است، به‌گونه‌ای‌که در فروردین‌ماه امسال، دریافت شیر خام نسبت به مدت مشابه سال قبل 23 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به صادرات 13.5 میلیون دلار محصولات پودری در سال قبل اظهار داشت: طبق اعلام بانک جهانی در سال باید حدود 15 تا 20 هزار میلیارد تومان صرف مبارزه با آثار کمبود ریزمغذی‌ها در کشورهای دنیا شود که این رقم حدود 0.5 درصد تولید ناخالص داخلی کشورها را تشکیل می‌دهد، در حالی که پیشگیری از این عوارض نیاز به سرمایه 0.3 درصدی از تولید ناخالص داخلی را دارد.

اسدیان همچنین گفت: در دو سال اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها 18 درصد مصرف مواد غذایی خانوار کاهش یافته که از این میزان 42 درصد سهم شیر بوده است.

وی گردش مالی صنایع لبنی در ایران را با قیمت شیر خام یک‌هزار و 500 تومانی 24 هزار میلیارد تومان در سال دانست و افزود: 40 درصد از ارزش صادرات صنایع غذایی و 15 درصد ارزش صادرات صنایع کشاورزی مربوط به شیر است.

قائم مقام صنایع شیر ایران (پگاه) پروژه‌های نیمه‌تمام، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و تأثیر تحریم‌ها را سه چالش بزرگ صنعت شیر کشور دانست./

عکس و خبر: محمد یوسفی

F-930220-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید