Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون کشاورزی در گفتگو با ایانا:

قاچاق گندم از خوزستان و کردستان کنترل شود

قاچاق گندم در استان‌های خوزستان و کردستان به سمت عراق باید با تدبیر مقامات محلی کنترل شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: هفته گذشته که وزیر جهادکشاورزی در جمع اعضای کمیسیون حضور یافت، پیرامون قاچاق گندم از استان‌های خوزستان و کردستان به سمت کشور عراق و اثرات آن بر خوداتکایی گندم بحث و تبادل نظر به‌عمل آمد.

شکرخدا موسوی افزود: بر اساس گزارش‌های رسیده، عده‌ای از قاچاقچیان گندم و حتی دلال‌های داخلی، محصول تولیدی کشاورزان را به دوبرابر قیمت از آنان خریداری می‌کنند و آن را از طریق مرز شلمچه، مهران و یا مرزهای غیرقانونی به کشور عراق منتقل می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: از یک سو بالا بودن قیمت تا دوبرابر نرخ خرید در داخل باعث تطمیع کشاورزان و عدم انتقال آن به سیلوهای اداره غله می‌شود و از سوی دیگر می‌تواند خودکفایی و خوداتکایی گندم را در کشور با چالش اساسی روبه‌رو کند.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر جهادکشاورزی معتقد بود مدیران استانی و شهرستانی نظیر استاندار و اداره‌های جهادکشاورزی شهرستان‌ها مکلفند با این پدیده برخورد قانونی کنند، چرا که به هر حال قاچاق این محصول حجیم از مرزهای تعریف‌شده‌ای صورت می‌گیرد که قابل کنترل است.

موسوی تصریح کرد: از آنجا که قانون انتزاع اجرایی شده و وظیفه تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها بر عهده وزارت جهادکشاورزی است، باید ارتباطات بین دستگاه‌ها در بالاترین سطح ممکن دنبال شود تا بتوان بر مشکلات اینچنینی فائق آمد.

وی با اشاره به نقش استان خوزستان و کردستان در تولید گندم یادآور شد: استان خوزستان به‌ویژه از مهم‌ترین قطب‌های تولید گندم کشور است که می‌تواند بخش قابل توجهی از نیاز استان و شهرستان‌های همجوار را تأمین کند./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-930221-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید