Iranian Agriculture News Agency

انتخاب ایران به ریاست سیستم بین‌المللی شماره‌گذاری افزودنی‌های غذایی

ایران در اجلاس کدکس افزودنی‌های غذایی به ریاست سیستم بین‌المللی شماره‌گذاری افزودنی‌های غذایی انتخاب شد.

بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، دکتر بهزاد مرندی، سرگروه اعزامی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به اجلاس کدکس افزودنی‌های غذایی عملکرد بسیار موفقی به عنوان رییس کارگروه INS (سیستم شماره گذاری بین المللی) داشته و با ارائه نظرات مؤثر در تمامی کارگروه ها و دستورات جلسه و همچنین پافشاری بر حفظ ایمنی مواد غذایی در کارگروه فیزیکی اجلاس که ریاست آن را برعهده داشته و نگارش گزارش و ارائه آن در جلسه اصلی کمیته کدکس افزودنی‌های غذایی (CCFA) به منظور تائید نهایی که تمامی موارد بحث شده مورد موافقت شرکت‌کنندگان قرار گرفت، توسط رییس جلسه و مسوولان کدکس، WHO,JECFA، اتحادیه اروپا ، FDA, IDF, IFAC, NHF, IFT مورد تقدیر قرار گرفت.

جمهوری اسلامی ایران همچنین به علت تصویب و ایجاد هماهنگی و توافق دسته جمعی بین اعضاء کارگروه INS به صورت رسمی مورد تائید و تمجید رئیس جلسه CCFA قرار گرفت.

در این اجلاس، نماینده سازمان غذا و دارو مجدداً به عنوان رییس INS (سیستم شماره گذاری بین المللی) انتخاب شده و رئیس کمیته کدکس افزودنی‌های غذایی از ایران تقاضا کرد که در اجلاس های دیگر کدکس و دیگر کمیته های کدکس افزودنی ها، مشارکت جدی داشته باشد.

در این راستا، ایجاد و حفظ یک تیم هماهنگ و فعال در تمام کمیته های کدکس، ارائه نظرات علمی برپایه تحقیقات کارشناسانه در تمام کارگروههای الکترونیکی کمیته افزودنی های غذایی و کمیته های عمومی کدکس، هماهنگی بین کمیته کدکس افزودنی غذایی (CCFA) با کمیته بهداشت غذایی (CCFH) و کمیته تغذیه (CCNFSDU) و کمیته آلاینده های غذایی (CCCF) و برگزاری جلسات سالیانه بین آنها و جلسات هماهنگی در کدکس بسیار ضروری می باشند.

برقراری همکاری سازنده فی مابین صنعت، سازمان استاندارد، وزارت بهداشت (سازمان غذا و دارو) و تیم کدکس ایران، اعزام افراد متخصص و آگاه با کارگروه های اصلی کدکس و تلاش برای کسب کرسی ریاست کارگروه های الکترونیکی که احتمالاً باعث موفقیت در کمیته اصلی کدکس و تصویب نظرات ایران می‌شود در دستور کار قرار دارد.

گفتنی است، کدکس به معنای آئین نامه، مقررات ونشان‌هاست. به عبارت دیگر، کدکس جمع آوری و تطبیق استانداردهای موادغذایی وارائه آن به شکل واحد است.

کمیسیون کدکس غذایی (CAC) یک ساختاربین دولتی است که مسوول هماهنگ کردن استانداردهای غذائی درسطح بین المللی است و از اهداف اصلی آن حفظ سلامت مصرف کننده و اطمینان از عملکرد مناسب وصادقانه در تجارت غذا می باشد.

این کمیسیون استانداردهای بین المللی بسیاری از محصولات غذایی و موارد ویژه‌ای همچون باقیمانده آفت کشها، افزودنی‌های غذایی، باقیمانده داروهای دامی، بهداشت، آلوده کننده‌های غذایی، نشانه گذاری و .... را تدوین کرده است. دولت‌ها برای تعیین و ارتقاء سیاستگذاری‌های مرتبط با سیستم کنترل غذایی ملی، پیشنهادات کدکس را مورد استفاده قرار می‌دهند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید