Iranian Agriculture News Agency

در روز جهانی بیابان‌زدایی عنوان شد:

تخریب سالانه 24 میلیارد تن خاک در اثر فرسایش/ گرامیداشت روز جهانی بیابان‌زدایی با پروژه ترسیب کربن در ملارد کرج

تغییر اقلیم بر بهره‌وری و میزان اراضی مورد نیاز تأثیر می‌گذارد، به‌گونه‌ای که سالانه 24 میلیارد تن خاک در اثر فرسایش از بین می‌رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی امسال با شعار "زمین به آینده تعلق دارد، بیایید آن را در برابر اثرات تغییر اقلیم حفظ کنیم" برگزار می‌شود و در کشور ما نیز طی مراسمی با حضور معاون وزیر جهادکشاورزی، مدیران و معاونان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تعدادی از جوامع محلی و نماینده UNDP در ایران و تعدادی از سازمان‌های تخصصی و بین‌المللی در مجتمع آموزشی دکتر جوانشیر کرج، این روز گرامی داشته شد.

عباس کارگر، مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با قرائت پیام مونیک باربو، دبیر اجرایی کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی ملل متحد به مناسبت روزجهانی بیابان‌زدایی گفت: تغییر اقلیم در حال تغییر و دگرگونی تعادل میان آب و اراضی است. تمرکز ما بر روی اثرات آتی تغییر اقلیم موجب بسته شدن چشمان ما بر این حقیقت بسیار مهم شده که وضعیت اراضی نیز دستخوش تغییر است. نتیجه نهایی این امر می‌تواند کاملاً متفاوت و به‌طور بالقوه بدتر از پیش‌بینی‌ها باشد، چرا که اقدامات صورت گرفته جهت سازگاری و انعطاف پذیری اراضی همچنان در حاشیه دستور کار تغییر اقلیم قرار دارد.

این پیام می‌افزاید: تغییر اقلیم بر بهره‌وری و میزان اراضی مورد نیاز تأثیر می‌گذارد. تشکیل خاک سال‌های بسیاری طول می‌کشد، اما تنها وقوع یک سیلاب می‌تواند همه آن را نابود کند. به‌طور سالانه، فرسایش برای هریک از ما بیش از سه تن خاک حاصل خیز هزینه به بار می‌آورد. به عبارتی در طول یک سال حداقل 24 میلیارد تن خاک در اثر فرسایش تخریب می‌شود.

در ادامه این پیام آمده است: خشکی‌ها تنها 30 درصد سطح کره زمین را تشکیل می‌دهد و بخش اعظم آن را کوه‌ها، بیابان‌ها و یخچال‌های طبیعی پوشانده‌اند که غیرقابل سکونت هستند. افزایش سطح دریا، باعث کاهش اراضی محدود مولد می‌شود و وقوع خشکسالی‌ها به همراه عقب‌نشینی یخچال‌ها و افت آب‌های زیرزمینی، توان اراضی را جهت تولید غذا کاهش می‌دهد و گیاهان و جانوران را مجبور به مهاجرت می‌سازد.

سالانه جوامع بسیاری، منازل خود را در اثر بلایای اقلیمی از دست می‌دهند

این پیام با اعلام این‌که تغییر اقلیم، اکوسیستم‌های حیاتی کره مسکونی را به مرز انهدام رسانده می‌افزاید: عدم مقابله با تخریب اراضی به قیمت نابودی امنیت ما تمام خواهد شد. هرساله خانواده‌ها و جوامع بسیاری، منازل خود را در اثر بلایای اقلیمی از دست می‌دهند. یک میلیارد نفر از مردم جهان در گرسنگی به‌سر می‌برند و با از دست دادن اراضی، شغل و ابزارهای تأمین اقتصاد خود روبه‌رو هستند. هزینه سروسامان دادن به تخریب اراضی در مقیاس وسیع و به حداقل رساندن پیامدهای تغییر اقلیم تنها .بخش کوچکی از هزینه‌هایی است که ما همه‌روزه برای نا آرامی‌های سیاسی و اجتماعی، جنگ و یا مهاجرت اجباری پرداخت می‌کنیم.

با چهار گام کوچک می‌توانیم مسیر تاریخ را تغییر دهیم

در ادامه این پیام آمده است: می‌توانیم با چهار گام کوچک، مسیر تاریخ را تغییر دهیم. اول، مانع از تخریب مناطق بیشتر شویم چرا که اکوسیستم‌های سالم مسیر طبیعی حفاظت ما در مقابل بلایای طبیعی هستند. لذا باید احیا و بهبود اراضی تخریب شده را در مقیاس بزرگ در اولویت برنامه‌ها قرار دهیم. این امر باعث به حداقل رسیدن اثرات منفی بر اراضی شده و امکان بازیابی توان طبیعی از دست رفته آنها را فراهم می‌آورد. دوم، به شکل جمعی در مقیاسی جهانی موضوع سرزمین و اراضی را در دستور کار جهانی سازگاری و انطباق با تغییر اقلیم قرار دهیم. این مهم تحقق یافتنی است زیرا تمام 169 کشوری که تحت تأثیر تخریب سرزمین و خشکسالی قرار دارند، عضو کنوانسیون تغییر اقلیم نیز هستند. سوم، تعیین اقدامات مشترک با اهداف و شاخص‌های مشخص که انگیزه لازم را برای تبدیل این آرزو به واقعیت به‌وجود آورد. و در نهایت ایجاد سازوکارهای لازم به‌منظور توانمندسازی جوامع آسیب‌دیده جهت رویارویی با بدترین فشارهای اقلیمی که ممکن است در آینده رخ دهد. تغییر اقلیم در حال تغییر وضعیت اراضی است بیایید آن را تا سال 2015 در مقابل تغییر اقلیم حفظ کنیم.

پیش از برگزاری این همایش، معاون وزیر جهادکشاورزی و سایر شرکت‌کنندگان از پروژه ترسیب کربن در ملارد کرج بازدید کردند و از نزدیک در جریان روند آن قرار گرفتند.

گفتنی است، ترسیب کربن به معنای رسوب دادن و تخلیه کربن موجود در جو (آتمسفر) است و به عبارت دیگر، به جذب دی‌اکسیدکربن اضافی جو توسط اندام‌های هوایی و زیرزمینی گیاهان، بقایای گیاهی و جلبک‌ها برای کاهش آثار سوءپدیده گرم شدن زمین اطلاق می‌شود./

خبرنگار: مژگان ستار

V-930327-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید