Iranian Agriculture News Agency

دبیرکل کانون پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار: مصرف تخم‌مرغ بعد از ماه رمضان دوباره افزایش می‌یابد

از آنجا که بخش خصوصی توان و ابزار لازم برای تنظیم بازار تخم‌مرغ را به‌دلیل خلاء قانونی ندارد، سپردن تنظیم بازار این محصول به اتحادیه‌ها امری صوری است.

دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: صنعت تخم‌مرغ کشور سالانه چهارهزار و 500 میلیارد تومان گردش مالی و 900 هزار تن تولید دارد که مدیریت این بازار، تشکیلات گسترده‌ای می‌خواهد که نه‌تنها از توان بخش خصوصی خارج است، بلکه خود دولت نیز نمی‌تواند بر این بازار گسترده نظارت کامل داشته باشد به‌طوری که عملکرد بخش دولتی در سال‌های گذشته نشان داده است.

سیدفرزاد طلاکش افزود: بر اساس اصل 44 قانون اساسی، مدیریت بازار باید در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد، اما برای بهبود شرایط موجود، لازم است که این واگذاری به‌صورت مرحله به مرحله و با ایجاد زیرساخت‌های لازم صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که در مراحل ابتدایی زیرساخت‌های اولیه خصوصی سازی صنعت تخم‌مرغ مانند عرضه یا صادرات به بخش خصوصی واگذار شود، این طرح در بلندمدت موفقیت بیشتری خواهد داشت.

دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار ایران با غیر علمی دانستن واگذاری تنظیم بازار به بخش خصوصی ادامه داد: در جلسه 29 اردیبهشت‌ماه ستاد تنظیم بازار سال جاری بر اساس اعلام رئیس این ستاد (که دارای اختیار تام از معاون اول رئیس جمهوری است) قرار بر این شد که 50 میلیارد تومان برای حمایت از صنعت طیور کشور در صندوق طیور به‌عنوان تنخواه ریخته شود، اما اسحاق جهانگیری با ابراز مخالفت خود جلوی وصل این مبلغ به صندوق را گرفته بود.

به گزارش خبرنگار ایانا،البته طلاکش دلیل مخالفت معاون اول رئیس جمهوری را اعلام نکرد، اما احتمالاً دلیل اصلی آن همین اعتراف به ناتوانی تشکل‌های مرغداران در تنظیم بازار بوده باشد.

وی تصریح کرد: به‌دلیل کاهش تقاضای مصرف در بازار داخلی و متوقف شدن صادرات، قیمت فروش هر کیلوگرم تخم‌مرغ تا دوهزار و 600 تومان کاهش یافته، در حالی که بر اساس هزینه‌های تولید، قیمت این محصول باید چهارهزار و 800 تومان باشد.

طلاکش اظهار امیدواری کرد که پس از پایان ماه رمضان دوباره مصرف تخم‌مرغ کمی افزایش یابد، اما باید گفت که برای تنظیم بازار و جلوگیری از ضرر و زیان تولیدکنندگان حتماً بخشی از این محصول را باید به صادرات اختصاص داد./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-930418-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید