Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خبر داد:

حل مشکل بلوط‌های زاگرسی با عزم ملی/ کارشناسان فائو وارد عمل شدند

در راستای حل مشکل بلوط‌های زاگرسی و شمشادهای شمال، کارشناسانی از فائو در کشور حضور دارند تا ضمن بررسی موضوع، راهکاری عملیاتی با همکاری محققان ایرانی پیدا کنند.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: این مؤسسه تحقیقات گسترده‌ای را در زمینه حل مشکل خشکیدگی بلوط‌های زاگرسی و شمشادهای شمال انجام داده است و در راستای تبادل تجارب علمی، از کارشناسان فائو در این راستا کمک گرفته شده است.

عادل جلیلی افزود: تیمی متشکل از کارشناسان سازمان خواروبار و کشاورزی به همراه محققان و کارشناسان بخش جنگل، مرتع و آبخیزداری کشور ضمن بازدید از مناطق دارای مشکل، به‌دنبال راهکاری مناسب هستیم.

وی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین مشکل موجود در جنگل‌های کشور وضعیت آب و وجود زراعت و دامداری در جنگل‌ها است که در شرایط خشکسالی خودنمنایی کرده است.

جلیلی ادامه داد: روند موجود در وضعیت آب و هوایی به‌گونه‌ای پیش رفته که خشکسالی‌های پیاپی باعث شده بهره‌وری آب در جنگل‌ها در سطح پایینی قرار گرفته و اکوسیستم جنگلی در مقابل آسیب‌های زیست‌محیطی حساس شود.

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که می‌توان در شرایط موجود پیشنهاد داد، جلوگیری از ورود دام‌ها به جنگل‌ها و همچنین انتقال زراعت در نقاطی غیر از مناطق جنگلی است.

نیازمند همراهی مجلس برای اجرای طرح‌های حفاظت از جنگل‌ها هستیم

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد: لازم است برای آنکه اکوسیستم طبیعی بتواند خود را بازسازی کند، تمامی ارگان‌ها و مراجع ذی‌ربط ازجمله نمایندگان مجلس با همراهی مردم و جوامع محلی نسبت به خروج دام و زراعت از این مقوله اقدام کنند.

جلیلی تأکید کرد: مشکلات موجود، پول و اعتبار نیست؛ بلکه باید ترویج روش‌های فوق انجام شود تا بتوانیم به نحو شایسته نسبت به بازسازی اقدام کنیم.

وی اظهار داشت: کشت حفاظتی نیازمند یک‌سری مؤلفه‌ها است ازجلمه آنکه دامداران و کشاورزانی که در جنگل‌ها اقدام به فعالیت می‌کنند، باید به نقاط دیگری هدایت شوند، منوط به آنکه زمینی در حد محل فعالیت فعلی به آنها تفویض شود و در این راستا برای جلوگیری از بازگشت دوباره آنها، قوانین سفت و سخت‌تری لحاظ شود.

جلیلی در پایان گفت: اطلاعات مختلف و راهکارهای موجود با همکاری کارشناسان فائو طی هفته‌های آینده بررسی شده و امید می‌رود که بتوان راهکاری عملیاتی برای جلوگیری از آسیب‌های فوق در جنگل‌ها شناسایی کرد./

خبرنگار: مژگان ستار

V-930515-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید