Iranian Agriculture News Agency

فاجعه «پالم» در راه است

محمدصادق جنان صفت*

داستان تاسف برانگیز «ماست و شیرهای پالم دار» که در روزهای گذشته از پس پرده برون شد را از زاویه های گوناگون می توان واکاوی کرد. یک زاویه نگاه این است که اگر این اتفاق در جامعه ای واجد گردش آزادی کامل اطلاعات رخ می داد، بدون تردید وزیر مرتبط زیر هجوم رسانه ها ناگزیر به استعفا می شد.

در ایران اما این اتفاق افتاده است و وزیر بهداشت و درمان به جای اینکه متخلفان را به شهروندان معرفی کند تا دست کم با نخریدن ماست و شیری که پالم های وارداتی در ذرات آن جای گرفته است آن ها را مجازات کنند، می گوید اسامی آن ها را به قوه قضاییه می دهد.

فاجعه بزرگ اما مخدوش شدن اخلاق عمومی و حرفه ای است که موجد آن قیمت گذاری دستوری دولت در صنعت لبنیات و سایر فعالیت های صنعتی است. واقعیت این است که دولت یازدهم نیز همانند همه دولت های پس از جنگ با این توجیه که نباید به مصرف کننده فشار وارد شود، تولیدکنندگان را در موقعیت دشوار به لحاظ دخل و خرج قرار می دهد و آن ها را ناگزیر به تثبیت قیمت می کند و معتقد است با این کار به مردم خدمت می کند، اما یادشان می رود که در بلندمدت و با سست کردن اخلاق عمومی، چه فاجعه ای به بار می آید. قیمت گذاری دستوری دولت ها در میان مدت، نه تنها فایده ای برای مردم و مصرف کنندگان ندارد، بلکه زیان عمده ای به آنها وارد می کند که جبران ناپذیر است.

آیا قیمت گذاری دولتی و دستوری نرخ سود بانکی منجر به معوقه شدن 82 هزار میلیارد تومان پول مردم در دست یک گروه کوچک کمتر از هزار نفر از مدیران و صاحبان بنگاه ها نشده است؟ آیا ماست و شیر پرچرب و کم چرب با قیمت گذاری دستوری موجب خسارت مادی و معنوی نمی شود؟ فاجعه پالم دار کردن شیر و ماست پرچرب و زخمی کردن روح و جسم شهروندانی که می فهمند چه کلاه گشادی سرشان رفته است، با هیچ معیاری و با هیچ قیمتی قابل برگشت نیست. این زیان بسیار دهشتناک تر از زیانی است که احتمالااز جیب مصرف کنندگان می رفت. مخدوش شدن اعتماد عمومی و اعتباری که برخی شرکت های بزرگ لبنیات فراهم کرده بودند و احتمالاتا خارج از مرزها ادامه می یابد را نمی توان به سادگی جبران کرد. آبی که ریخته شد را نمی توان به جوی بازگرداند و دیواری که فرو ریخت حتی با قیمت های گزاف همان دیوار اعتماد قبلی نخواهد بود.

* سرمقاله روزنامه اعتماد

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید