Iranian Agriculture News Agency

آغاز به کار گشت‌های حفظ کاربری اراضی کشاورزی در 130شهر کشور

رئیس سازمان امور اراضی کشور از کاهش 40 درصدی تخلفات در بخش زمین در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از یاسوج، رئیس سازمان امور اراضی کشور در جریان سفری به یاسوج و در جمع خبرنگاران محلی گفت: توسعه باغ‌های در اراضی شیبدار و مستعد یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزات جهادکشاورزی است.

قباد افشار افزود: می‌توان در مناطق دارای بارندگی بیش از 280 میلیمتر هم باغ‌های دیم را توسعه داد و این می‌تواند منجر به توسعه کشاورزی شود.

وی از آغاز به کار گشت‌های حفظ کاربری اراضی کشاورزی خبر داد و خاطرنشان کرد: این کار از سال گذشته در 19 شهر کشور آغاز شد و امسال نیز در 130 شهر کشور و ازجمله مراکز استان‌ها فعالیت آنها شروع شده است.

افشار ادامه داد: مأموریت این گشت‌ها این است که از هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی، استفاده غیرمجاز از زمین، ساخت و سازها و پدیده زمین‌خواری جلوگیری کند و امکانات و اعتبار مناسبی همه به این کار اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: اعتبار اختصاص داده شده به این موضوع در سال جاری 500 میلیارد ریال است و نسبت به سال گذشته 10 برابر شده که در سال آینده نیز افزایش خواهد یافت.

افشار با بیان اینکه عزم دولت برای مبارزه با پدیده زمین‌خواری جدی است، یادآور شد: در این راستا هماهنگی‌هایی با دستگاه قضایی، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور انجام شده است.

وی با بیان اینکه زمین‌خواری در استان کهگیلویه و بویراحمد از سطح بسیار پایینی برخوردار بوده و این نشان از سطح بالای فرهنگ استان دارد، تأکید کرد: در کلان‌شهرها و مناطق مرکزی و شمالی کشور با این پدیده روبه‌رو هستیم.

کاهش 40 درصدی تخلفات زمین در کشور نسبت به سال گذشته

رئیس سازمان امور اراضی کشور از کاهش 40 درصدی تخلفات در بخش زمین در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته خبر داد و اظهار داشت: در سال 92 تخریب اراضی کشاورزی کشور چهارهزار هکتار کاهش یافت.

افشار از تشکیل کارگروهی برای بررسی اختلافات بین مردم و دولت بر سر اراضی خبر داد و گفت: این کارگروه در همه شهرها تشکیل شده و مردم به این کارگروه ها مراجعه کنند و اسناد و مدارک دال بر مالکیت خود را ارائه دهند.

وی همچنین افزود: دیدگاه وزارت جهادکشاورزی این است که این مشکلات را تا جایی که امکان دارد در خود مجموعه جهادکشاورزی مرتفع کند و در این زمینه دستورالعمل‌هایی به استان‌ها ابلاغ شده است.

افشار برنامه‌ریزی برای سنددار کردن زمین‌های کشاورزی را از دیگر برنامه‌های دولت دانست و خاطرنشان کرد: کشاورز باید تنها دغدغه تولید داشته باشد و دغدغه مالکیتی آن را باید ما حل کنیم.

وی در حاشیه این نشست و در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا مبنی بر زمزمه‌هایی جدی درباره نقش برخی از دهداری‌ها و بخشداری‌ها در این زمین‌خواری‌ها ادامه داد: متأسفانه عده‌ای از سودجویان و بنا به تعبیر مقام معظم رهبری "قانون‌دانان قانون‌گریز"، زمین‌های کشاورزی را از مردم عادی خریداری کرده و دهداری‌ها و بخشداری‌ها هم در برخی موارد برای ایجاد درآمدهای عادی و زودگذرشان برای آنان مجوزهایی را صادر می‌کنند -که هیچ‌کدام از این مجوزها از نظر وزارت جهادکشاورزی قانونی نیست- و متخلفان با این مجوزها و برگه‌های عادی اقدام به تخریب اراضی کشاورزی و ساخت ویلا می‌کنند.

افشار در پایان از مردم خواست که در صورت برخورد با چنین مجوزهایی حتماً از اداره‌های جهادکشاورزی شهرستان یا استان مربوطه استعلام کنند./

V-930525-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید