Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی:

ایران به کشورهای تولیدکننده میگوی عاری از بیماری می‌پیوندد

با راه‌اندازی مرکز تحقیقات میگوی عاری از بیماری در ایام هفته پژوهش سال جاری، ایران جزو چهارمین کشور تولیدکننده میگوی عاری از بیماری می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی امروز به مناسبت هفته دولت و در نخستین مصاحبه مطبوعاتی‌اش در جمع خبرنگاران گفت: این مجموعه با دارا بودن سابقه‌ای 96 ساله و 22 مؤسسه زیر نظر سازمان تحقیقات فعالیت می‌کند.

محمد پورکاظمی افزود: در سال 93 - 92 حدود 387 پروژه تحقیقاتی در بخش شیلات در دست اجراست که 236 پروژه به اتمام رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی و رویکرد اقتصاد مقاومتی در جهت توسعه پایدار زیربخش شیلات و آبزیان، فعالیت‌هایی ازجمله طراحی و اجرای طرح‌های پایلوت درباره پروژه‌های تقاضامحور و همچنین کاربردی کردن نتایج آن، حمایت و توسعه تجاری‌سازی نتایج دستاوردهای تحقیقاتی در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان، تکمیل و توسعه بانک‌های ژن آبزیان، توسعه تحقیقات در زمینه به‌کارگیری فناوری‌های نوین در عرصه ازجمله پرورش در قفس، پرورش در سیستم‌های بدون تعویض آب و پروبیوتیک‌ها، تداوم انجام هماهنگی‌های ملی درباره پیش‌بینی، کنترل و مقابله با تهدیدات بیولوژیک، توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از مهم‌ترین برنامه‌های این مؤسسه محسوب می‌شود.

پورکاظمی ادامه داد: این مؤسسه دارای 31 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار است که 26 میلیارد و 500 میلیون تومان آن در بخش اعتبارات هزینه‌ای، یک میلیارد و 800 میلیون تومان در بخش اعتبارات تملکی و ساخت و ساز و تجهیزات و چهار میلیارد تومان نیز برای فعالیت‌های اختصاصی در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: پروژه‌های پایلوت به سمت تجاری‌سازی پیش می‌رود و علاوه بر آن، در زمینه تولید غذای سالم، با مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی در حال تدوین استانداردهای آبزیان هستیم.

پورکاظمی یادآور شد: در بحث میگو و استفاده از گونه‌هایی چون وانامی، تولید 20 تا 25 هزار تنی را برای سال جای متصور کرده، در حالی که سال گذشته 12 هزار و 500 تن تولید شد.

وی تأکید کرد: بیماری EMS تولید میگو در کشورهای آسیای جنوب شرقی را یک میلیون تن کاهش داده است که در این راستا محققان شیلاتی، با مشارکت بخش خصوصی، از ورود این بیماری به کشور جلوگیری کرده‌اند.

تولید 30 هزار پیش‌مولد میگوی عاری از ویروس در کشور

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی از راه‌اندازی مرکز تحقیقات میگوی عاری از بیماری در ایام هفته پژوهش خبر داد و اظهار داشت: با همکاری معاونت فناوری ریاست جمهوری، این مرکز در پژوهشکده میگوی کشور و در استان بوشهر به بهره‌برداری می‌رسد.

پورکاظمی همچنین گفت: بیش از 30 هزار پیش‌مولد تاکنون تولید شده و ایران را جزء چهارمین کشور دنیا از لحاظ مرکز میگوی عاری از بیماری قرار داده است.

وی درباره سایر فعالیت‌های در دست اجرای این مؤسسه افزود: پرورش ماهی در قفس یافته‌ای است که مزایای مناسبی داشته و در این راستاکارگروهی تخصصی راه‌اندازی شده و بسته تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی آن تدوین و ارائه شده است که در صورت تأمین اعتبار و حمایت‌های مالی می‌توانیم این سند را اجرایی کنیم.

پورکاظمی خاطرنشان کرد: سند ملی اصلاح نژاد برای چندگونه از آبزیان تجاری ازجمله کپور، آزادماهیان، قزل‌آلا، میگو و خاویار در چندین جلسه کارگروه مطرح و به‌زودی تدوین می‌شود.

وی ادامه داد: احیای ذخایر آرتمیا، تجاری‌سازی تولید ماهی تیلاپیا، پایش کشند قرمز در خلیج فارس و دریای عمان، استفاده از غذای ارگانیک در پروژه‌های تحقیقاتی برای آبزیان، پایش مرجان‌های انتقال داده شده در سال‌های گذشته و پایش سلامت بچه‌ماهیان خاویاری از دیگر برنامه‌های اجرایی این مؤسسه محسوب می‌شود.

پورکاظمی در پایان تصریح کرد: بودجه تحقیقاتی اختصاص داده شده برای پروژه‌های موجود کفایت نمی‌کند و امید می‌رود که در برنامه ششم، جایگاه مناسبی برای اعتبارات این بخش در نظر گرفته شود، زیرا آبزیان غذای سلامتی محسوب می‌شود و باید تولید و تجاری‌سازی آن با اعتبارات مناسب انجام شود./

خبرنگار: مژگان ستار

A-930527-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید