Iranian Agriculture News Agency

زیست‌پذیر‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۱۴ اعلام شد

فهرست سال ۲۰۱۴ بهترین شهرهای جهان برای زندگی منتشر شد که بر اساس آن شهر ملبورن در استرالیا برای چهارمین سال پیاپی به عنوان زیست‌پذیرترین شهر جهان انتخاب شد و در این فهرست، تهران پایتخت ایران هم با بهبود وضعیت طی یک سال گذشته ،برخلاف سقوط رتبه در سال های گذشته، به رده 129 صعود کرد.

زیست‌پذیر‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۱۴ اعلام شد

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)، در حالی که برخی شهرهای کشور ایران می تواند با رعایت برخی عوامل حفاظتی از محیط زیست و داشتن اقلیم متنوع آب و هوایی، جزو فهرست رده بالا باشد، اما بر اساس مطالعات اکونومیست در حال حاضر تهران در رده 129 این فهرست جای گرفته است. اگرچه خوشبختانه براساس همین گزارش و پیرو برخی اقدام های دولت تدبیر و امید از جمله پیگیری های معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، این رده بر خلاف روند سقوط زیاد در سال های گذشته بهبودی یافته است.

بنابراین گزارش و بر اساس اطلاعات جمع‌ آوری شده در سال 2014 میلادی، در این فهرست پس از ملبورن استرالیا، به ترتیب شهرهای وین (اتریش)، ونکوور و تورنتو (کانادا)، آدلاید (استرالیا)، کالگری (کانادا)، سیدنی (استرالیا)، هلسینکی (فنلاند)، پرث (استرالیا)، و آکلند (نیوزلند) در رتبه‌های دوم تا دهم قرار گرفته‌اند که این شهرها نیز از سال ۲۰۱۱ تقریبا با همین ترتیب، جزو ده شهر برتر جهان برای زندگی بوده‌اند.

امتیاز ده شهر نخست نیز نسبت به سال ۲۰۱۳ هیچ‌گونه تغییری نکرده که در این میان، امتیاز کلی ملبورن، ۹۷/۵ از ۱۰۰ بوده است.

این مطالعه تصریح کرده که شهرهایی بهترین وضعیت زندگی را دارند که اندازه‌ای متوسط با تراکم جمعیتی نسبتا کم دارند و در عین حال در کشورهای ثروتمند قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر، در میان ده شهری که در سال ۲۰۱۴، در انتهای فهرست ۱۴۰ شهر مورد بررسی قرار گرفته‌اند، ۹ شهر تغییری نکرده‌اند و تنها آبیجان در ساحل‌عاج، جانشین تهران در رتبه‌ی ۱۳۱ شده است تا تهران با دو پله صعود، در جایگاه ۱۲۹ قرار بگیرد.

دمشق پایتخت سوریه، داکا پایتخت بنگلادش، و "پورت مورسبی" پایتخت "پاپوا گینه نو"، سه شهر پایین این فهرست هستند.

بهبود وضعیت تهران به نسبت سقوط زیاد در سال های گذشته

بر اساس گزارش اکونومیست، در یک سال گذشته، امتیاز تنها ۲۰ شهر تغییر کرده که تهران، طرابلس (لیبی)، و امان (اردن) سه شهری هستند که بعد از سقوط زیاد در سال‌های گذشته، در فهرست امسال، بیشترین بهبود را تجربه کرده‌اند هرچند که هنوز در رده‌های پایینی قرار دارند.

مطالعه‌ی سالانه‌ی "واحد اطلاعات اکونومیست" در خصوص زیست‌پذیرترین شهرهای جهان، فاکتورهایی چون ایمنی، بهداشت و درمان، منابع آموزشی، زیرساخت‌ها و محیط زیست را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در یک نگاه کلی، در ۵ سال گذشته، و ضعیت زندگی شهری در ۵۱ شهر جهان بدتر شده و در ۳۱ شهر، بهبود یافته که درنتیجه، متوسط شاخص زیست‌پذیری در این مدت، ۰/۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

در این کاهش، سهم شهرهایی چون دمشق، طرابلس، و کیف (اوکراین)، که در مناطقی بحرانی قرار دارند و دغدغه‌ی مردم در آن‌ها نه "زندگی بهتر" که "زنده ماندن" است، چشم‌گیر بوده است./

زیست‌پذیر‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۱۴ اعلام شدند

شماره یک: ملبورن استرالیا


شماره 2: وین- اتریش

شماره 3: ونکوور کانادا

شماره 4: تورنتو کانادا

شماره 5 : آدلاید - استرالیا

شماره6: کلگری - استرالیا

زیست‌پذیر‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۱۴ اعلام شدند

شماره 7: سیدنی- استرالیا

زیست‌پذیر‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۱۴ اعلام شدند

شماره 8: هلسینکی - فنلاند

زیست‌پذیر‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۱۴ اعلام شدند

شماره 9: پرث- استرالیا

زیست‌پذیر‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۱۴ اعلام شدند

شماره 10: آکلند- نیوزیلند

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید