Iranian Agriculture News Agency

دبیر دومین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه:

نقشه راه مدیریت آب در مزرعه طراحی می‌شود

با برگزاری دومین همایش ملی مدیریت آب در مهرماه سال جاری، نقشه راه مدیریت آب در مزرعه طراحی خواهد شد.

دبیر دومین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: نخستین همایش مدیریت آب در مزرعه در سال 1391 برگزار شد و شرکت‌کنندگان دو روز به بحث و بررسی پیرامون آن پرداختند.

نیازعلی ابراهیمی‌پاک افزود: حدود 300 مقاله برای نخستین همایش ارائه شده که با توجه به مشکلات آب در مزرعه، راهکارهایی نیز برای حل مسئله آب پیشنهاد شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر توجه به سیستم‌های آبیاری تحت فشار در دستور کار قرار گرفته، اما به مسئله مدیریت آب در مزرعه توجه کمی شده است.

ابراهیمی‌پاک ادامه داد: برای مسئله تأمین و انتقال آب اقدامات مؤثری انجام شده، اما کارایی مصرف آب در مزرعه در کمترین حد خود است.

وی تصریح کرد: استفاده از آب‌های شور و الگوی کشت مناسب، نقش آموزش و ترویج از مواردی است که می‌تواند در افزایش کارایی مصرف آب مؤثر باشد.

دبیر دومین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه یادآور شد: دومین همایش مدیریت آب در مزرعه 29 مهرماه سال جاری برگزار می‌شود و تا به امروز حدود 400 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است.

ابراهیمی‌پاک تأکید کرد: از 15 صاحب‌نظر مدیریت آب در مزرعه برای این همایش دعوت شده است که امید می‌رود بتوانیم با بررسی دوباره مشکلات، نقشه راهی برای مدیریت آب در مزرعه طراحی کنیم.

وی اظهار داشت: شرکت‌کنندگانی از وزارت جهادکشاورزی، بخش خصوصی و خانه کشاورز، وزارت نیرو و سایر ارگان‌های مربوط به بخش کشاورزی دعوت شده است.

ابراهیمی‌پاک همچنین گفت: بحران آب در کشور جدی است و می‌طلبد که مسئولان فکری اساسی برای حل مشکلات بخش کشاورزی داشته باشند.

وی در پایان افزود: اگر در سطح مزرعه یک درصد راندمان آب افزایش پیدا کند، حدود دو تا سه میلیارد مترمکعب ذخیره‌سازی آب خواهد شد که این مقدار به اندازه سد کرج است.

گفتنی است، دومین همایش مدیریت آب در مزرعه در مرکز آموزش امام خمینی کرج در تاریخ 29 مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد./

خبرنگار: مژگان ستار

A-930604-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید