Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور خبر داد:

تشکیل هشت کارگروه راهبردی در مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها

هشت کارگروه در زمینه حل مسئله خشک شدن تالاب‌ها، ریزگردها، انقراض گونه‌های بومی و زاگرس و حل خشکیدگی درختان زاگرس در حال بررسی راهکارهای تخصصی هستند.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: کلنگ باغ 150 هکتاری گیاه‌شناسی در سال 1347 زده شد و به‌صورت رسمی، آغاز به کار کرد.

عادل جلیلی افزود: در حال حاضر چهارهزار گونه گیاهی در باغ موجود است که گونه‌های درختی و درختچه‌های جنگلی موجود در منطقه زاگرس و حتی شمال کشور نیز در آن یافت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: 95 درصد پروژه این باغ به پایان رسیده و پنج درصد باقیمانده شامل پروژه‌های عمرانی از قبیل ساخت گلخانه گیاهان گرمسیری دنیا است که نیاز به بودجه دارد.

جلیلی ادامه داد: این باغ منحصر به فرد کشور نیاز به حمایت‌های مادی دولت و بازدیدهای مردمی دارد تا سرپا بماند.

وجود هشت‌هزار گونه گیاهی در باغ گیاه‌شناسی کشور

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور تصریح کرد: در ایران هشت‌هزار گونه گیاهی وجود دارد که بیش از دوهزار گونه آن انحصاری بوده و برای تقویت بانک ژن آن در حال اقدام هستیم.

وی یادآور شد: کمبود شدید نیرو که از 10 سال گذشته با بازنشستگی بدنه علمی این مؤسسه آغاز شد، همچنان به چشم می‌خورد، به‌گونه‌ای که برای سال جاری سهمیه جذب 55 نفر را از وزارت علوم اخذ کردیم، اما در استان‌ها نیز نیازمند 100 نفر نیروی علمی جدید هستیم.

جلیلی تأکید کرد: از آنجا که در محیط زیست بحران‌های شدیدی در بخش خشک شدن تالاب‌ها، ریزگردها، خشکیدگی جنگل‌های زاگرسی و انقراض گونه‌های موجود در آن وجود دارد، در این مؤسسه هشت کارگروه تخصصی ایجاد شده که متشکل از نیروهای علمی باتجربه، دانشگاهیان، متخصصان بخش خصوصی و تمامی دست‌اندرکاران موجود هستند تا ارائه راهکار کنند.

وی اظهار داشت: برخی از پروژه‌های این مؤسسه نیز با سایر دستگاه‌ها از قبیل امور عشایر، جنگل‌ها و محیط زیست در حال اجرا است.

بررسی گونه‌های در حال انقراض گیاهی

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور درباره طرح‌های این مؤسسه گفت: از آنجا که طرح‌های منابع طبیعی طولانی‌مدت است، در سال جاری بر روی شش مسئله اساسی و مهم در حال کار هستیم و یکی از مهم‌ترین طرح‌های ارائه‌شده که 14 زیرطرح دارد، مربوط به حفظ تنوع گونه‌های گیاهی کشور است که هر 10 سال یک‌بار باید تکرار شود و مشخص شود که گونه‌های انحصاری در چه مرحله‌ای از انقراض قرار دارند.

جلیلی در پایان افزود: از آنجا که بخش تحقیقات همچون سایر بخش‌ها با کمبود بودجه روبه‌رو است، به‌دنبال تحقیقات و طرح‌های تقاضامحور هستیم که امید می‌رود بتوانیم در این زمینه به موفقت‌هایی دست یابیم./


گزارش تصویری خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) از باغ ملی گیاه شناسی ایران (1)

گزارش تصویری خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) از گنجینه باغ گیاه شناسی ملی ایران (2)

خبرنگار: مژگان ستار

عکس: محمد یوسفی-

V-930606-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید