Iranian Agriculture News Agency

پلاستیک‌های سازگار با محیط زیست از ضایعات مواد غذایی ساخته شد

دانشمندان روشی ابداع کرده‌اند که با استفاده از ضایعات مواد غذایی و محصولات کشاورزی پلاستیک‌های سازگار با محیط زیست تولید کرده‌اند تا مشکل مربوط به ضایعات محصولات نفتی و همچنین سبوس برنج برطرف شود.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در حالی که روز به روز بر محبوبیت استفاده از پلاستیک به دلیل برخی مساعدت های آن به آسانی و رفاه خانواده ها اضافه می‌شود؛ و انواع محصولات ساخته شده از پلاستیک در اطراف ما به چشم می خورد، اما هنوز مواد پلاستیکی با محیط زیست سازگار نیستند و صدها و هزاران سال در طبیعت باقی مانده و ترکیباتی سمی منتشر می کنند که برای اکوسیستم و سلامت انسان مضر هستند. در واقع پلاستیک‌ها از منبعی تجدید نشدنی یعنی نفت ساخته شده‌اند که خود مشکلی بزرگ برای محیط زیست جهان است. تا آنجا که فقط در سال 2012، 288 میلیون تن محصولات پلاستیکی در سراسر دنیا ساخته و مصرف شده‌ است.

اما خوشبختانه این مساله نیز مانند خیلی امور بدون راه حل نیست و محققان دست روی دست نگذاشته اند تا فاجعه زیست محیطی پلاستیک ها به قاتل جان نسل آینده و شاید هم امروز بدل شود! راه‌حل این مشکل، پلاستیک‌های سازگار با محیط زیست است، پلاستیک‌هایی که تاکنون چالش‌برانگیز و پرهزینه بوده اند. اما اخیرا محققان بر این مشکل نیز فائق آمدند و روشی ارزان تر برای تولید آنها یافتند.

محققان برای ساخت این نوع پلاستیک، سلولز موجود در ترکیبات گیاهان که پلیمری فراوان در طبیعت است را با جعفری، ساقه‌های اسفناج، سبوس برنج و پوست نارگیل ترکیب می‌کنند و این مواد از علائم زیست محیطی بودن این پلاستیک است. اگرچه جزییات بیشتر این تحقیق را فقط می توان با مطالعه کامل نشریه "ابرمولکول‌ها" به دست آورد، اما دست کم الان این مهم و خوشحال کننده است که این تحقیق به محیط زیست و کاهش مصرف نفت تجدیدناپذیر کمک خواهد کرد.

لازم به ذکر است اخیرا در کشور ما و به ویژه در روز جهانی مقابله با پلاستیک، تلاش هایی جهت کاهش مصرف پلاستیک توسط شهروندان صورت می گیرد، اما به نظر می رسد که مردم ما همچنان و همچون بسیاری موارد، ترجیح می دهند تا کارشان به سرعت و ارزان در ظاهر امر راه افتد به جای این که ذهنشان را درگیر ملاحظات حساس و مهم زیست محیطی کنند!

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید