Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران:

ارزش صادراتی پسته ایران کاهش یافت

با وجود اینکه قیمت جهانی پسته نسبت به سال گذشته تغییری نداشته، اما از لحاظ ریالی ارزش صادراتی پسته ایران کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: تولید پسته در سال جاری وضعیت مناسبی دارد، به‌طوری که با نزدیک شدن به پایان فصل برداشت، برآورد تولید 200 تا 220 هزار تن می‌شود که در مقایسه با تولید 170 هزار تنی سال گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای دارد.

محمدحسین شمس‌فرد افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای سال جاری پیش‌بینی تولید 250 هزار تن پسته کرده بود که با توجه به مشکلات کم‌آبی و آفات، این رقم محقق نشد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه قیمت جهانی پسته نسبت به سال گذشته تفاوت محسوسی نداشته است، اما ارزش ریالی آن برای صادرکنندگان داخلی کاهش یافته؛ زیرا قیمت هر دلار در سال گذشته سه‌هزار و 250 تومان بود که امروز به حدود سه‌هزار و 50 تومان کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران ادامه داد: این موضوع تفاوتی برای باغدار ندارد و هر کیلوگرم پسته از باغداران 27 تا 30 هزار تومان خریداری می‌شود.

شمس‌فرد تصریح کرد: قیمت جهانی پایه هر هر کیلوگرم پسته 8.5 دلار است که برای پسته با انس 30 تا 32 در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت پسته در بازار داخل تابع بازار جهانی نیست، یادآور شد: پسته در بازار داخلی بیشتر از قیمت جهانی به فروش می‌رسد، به‌طوری که هر پسته درشت آجیلی که در بازار مصرف 60 هزار تومان قیمت دارد، در بازار جهانی حدود 45 هزار تومان به فروش می‌رسد.

شمس‌فرد تأکید کرد: در زمینه وضعیت قیمتی پسته در بازار داخلی، اتحادیه آجیل‌فروشان باید پاسخگو باشد و ارتباطی به صادرکنندگان ندارد، اما مسائلی مانند میزان اجاره مغازه‌ها و خرید غیرنقدی در افزایش قیمت تمام‌شده این محصول در بازار داخلی تأثیرگذار است.

وی در پایان اظهار داشت: عدم ثبات در نرخ ارز، تجارت این محصول را برای صادرکنندگان دشوار می‌کند؛ زیرا قراردادهای صادرات پسته چندماهه بسته می‌شود و نوسانات احتمالی ارز، بازار را دچار مشکل می‌کند./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-930610-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید